Khamis, 1 Oktober 2009

Kawalan Trafik Udara ( ATC) - sambungan

ARKIB : 30/09/2009 UTUSAN

'Bermain' dengan nyawa




Tugas mereka 'bermain' dengan nyawa. Sekiranya berlaku kecuaian di pihak pegawai kawalan trafik udara maka beratus-ratus nyawa akan melayang begitu sahaja.

Walaupun ramai yang menjangkakan tugasnya seperti polis trafik yang menjaga lalu lintas di jalan raya namun di udara tiada lampu trafik yang boleh membenarkan sesuatu pesawat berhenti sekiranya terdapat pesawat yang menuju ke arahnya.

Oleh kerana tanggungjawab besar yang harus digalas, hanya individu yang komited, berani, teliti dan membuat keputusan cepat sahaja yang boleh mengharungi kerjaya ini.
Pengarah Pusat Kawalan Trafik Udara FIR Kuala Lumpur, Balasubramaniam Muttaya berkata, seseorang yang ingin menjadi pegawai kawalan trafik udara harus menjalani tiga kali ujian yang dijalankan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan Jabatan Penerbangan Awam.
Ujian tersebut ialah IQ dan matematik, ujian suara dan temuduga di mana jika lulus barulah boleh memasuki Kolej Penerbangan Awam, Subang untuk menjalani kursus hampir tiga tahun.
Semasa di kolej, pelatih harus menamatkan pengajian dengan jayanya dalam bidang aerodrome control dan memperoleh Aerodrome Control Rating, Approach Control (Approach Control Rating) dan Area Control (Area Control Rating).
 
Setelah tamat pengajian, pelatih perlu menjalani latihan amali di beberapa lapangan terbang selama tiga bulan, kemudian barulah ditempatkan di sektor penerbangan bagi mengendalikan tugas-tugas sebenar di menara kawalan atau bilik radar.

"Cabarannya cukup banyak kerana setiap sektor mempunyai tanggungjawab yang berlainan kerana perjalanan pesawat bukan mengikut paten yang sama begitu juga jenis pesawat yang sama tidak mendarat setiap hari.

"Satu lagi kewajipan bagi seorang pegawai kawalan trafik udara ialah mempunyai lesen yang membolehkannya bekerja di sesuatu posisi.
"Setiap seorang petugas perlu mempunyai lima lesen dalam tempoh yang ditetapkan. Lesen yang perlu dimiliki ialah dalam sektor aerodrome, approach control, area procedural, area radar dan approach radar.
"Bagi mendapat sesuatu lesen, seseorang pegawai itu juga harus lulus pemeriksaan perubatan. Bagi yang berumur 40 tahun ke bawah harus menjalani pemeriksaan dua tahun sekali manakala 40 tahun ke atas, setahun sekali. Jika berlaku kehilangan lesen itu, maka petugas tidak boleh bertugas,'' katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Tambah Balasubramaniam, kefasihan berbahasa Inggeris adalah diwajibkan kepada semua petugas kerana pegawai berinteraksi dengan juruterbang dan pusat kawalan asing.
Sekiranya keputusan peperiksaan mereka berada di tahap enam, maka tidak perlu mengambil peperiksaan itu seumur hidup, jika tahap lima, maka petugas perlu mengambil enam tahun sekali dan tahap empat, tiga tahun sekali manakala jika mendapat tahap 1, 2 dan 3 iaitu tidak lulus maka pegawai itu tidak dibenarkan mengendali tugas, tidak diberi lesen, tidak menunjukkan prestasi dan tidak akan ada elaun insentif.
"Justeru itu, mereka perlu menjalani peperiksaan semula bagi mendapatkan hak yang telah digantung atau ditarik balik
"Jadual kerja juga unik iaitu dua hari bekerja dengan dua hari cuti. Syifnya dari 1 petang hingga 7 malam, kemudian 7 pagi hingga 1 petang dan disambung ke 7 petang hingga 7 pagi. Inilah cabarannya yang bekerja 24 jam.

"Mereka turut dibenarkan berehat selama 30 minit hingga 45 minit. Penggunaan telefon bimbit tidak digalakkan dan harus dalam mood senyap kerana bakal mengganggu frekuensi,'' jelasnya yang telah berpengalaman lebih 30 tahun dalam bidang kawalan trafik udara ini.
Menurutnya, risiko semasa menjalankan tugasan ini cukup banyak, jika berlaku kecuaian, maka kemalangan boleh berlaku. Namun begitu bukan semua kemalangan disebabkan oleh arahan pegawai kawalan trafik udara, ada juga disebabkan oleh kecuaian juruterbang, peralatan dan prosedur tidak diikuti.
"Oleh itu, bagi pegawai kawalan trafik udara sama ada wanita atau lelaki, ketelitian, kecekapan dan kepantasan dalam membuat keputusan amat dititikberatkan demi memastikan pesawat berada dalam keadaan selamat sama ada mendarat atau berlepas,'' katanya yang mengalu-alukan lebih ramai wanita menceburi bidang ini.

- SADATUL MAHIRAN ROSLI

2 ulasan:

syami berkata...

wah!!! rajin la kak milah ni..

Unknown berkata...

hi syahmi,
dah abis ke sibuknye.....wah lama tak jenguk blog akak. tibe2 buat come back pulak....anyway thanks....so our friends can read these....

syahmi: alah nanti2 lah...
5 Oct 09, 13:12
syahmi: nak contoh2 soalan 3rd interview tak?
5 Oct 09, 13:07
syahmi: ada lagi info tapi nanti2 lah kak milah. lama lagi nak interview.
5 Oct 09, 13:04
syahmi: mental n emotional strength penting. especially for ATCO/AATCO
5 Oct 09, 13:03
syahmi: how much they provoke you, just smile ok.. hehhe muka ada senyum. "jangan marah nanti kene jual"
5 Oct 09, 13:01
syahmi: and get ready to answer provocative questions.
5 Oct 09, 12:59
syahmi: and once more they want to see how well you guys pertaining english.
5 Oct 09, 12:57
syahmi: 1 dari SPA n 2 dari DCA
5 Oct 09, 12:56
syahmi: hah. pasal 3rd interview. ada 3 panel.
5 Oct 09, 12:56
syahmi: tempat training tu yg kat sebelah litar sepang. tempat baru dengarnya.
5 Oct 09, 12:55
syahmi: Training makan masa 1 tahun 2 bulan. tak slah saya lah.
5 Oct 09, 12:54
syahmi: untuk 1st year dia tolak EPF.
5 Oct 09, 12:54
syahmi: erm.. lagi gaji jalan.. cuma takde elaun rating lah.
5 Oct 09, 12:53
syahmi: tempat tinggal disediakan. satu bilik 4 orang. mkan pun diberi dengarnya. tapi kena suap sendirilah.
5 Oct 09, 12:52
syahmi: bdk2 A41 daftar 4 jan 2010
5 Oct 09, 12:51
syahmi: ada info skit
5 Oct 09, 12:51
syahmi: wah kak milah... laku blog dia skrg.
5 Oct 09, 12:51
syahmi: salam...

Our Blues drama review -malay version

  Barisan pelakon-pelakon. Rating saya 8/10. Saya baru sahaja habis menonton 20 episod drama ini. Saya bukan nak bagi 'spoiler' kepa...