Jumaat, 10 Disember 2010

Cerpen : Cintaku padanya


“Gila kau!” kata-kata yang sgt sinis keluar dari bibir ku…hilang segala kelembutan dan kesantunan ku. Adam tergamam…

“Apa yang kau fikir?”sergah ku lagi…Adam hanya terkebil-kebil mendengar dengan lidah yang kelu…

“Aku isteri orang, aku ibu kepada anak-anak ku…jangan sesekali kau berfikir yang bukan-bukan yang aku ada apa-apa”

“Sungguh aku mengagumi keberanian dan karisma kau, sifat positif dan kematangan yang jauh berbeza berbanding rakan sebayamu, namun itu bukan bermaksud yang aku menyimpan perasaan terhadap kau!” jeritku tanpa rasa malu dan bersalah. Seluruh badanku menggeletar menahan marah. Air mata sudah ingin keluar dari mata.

“Jangan menangis!”bisik hati
Aku tak tahan berada di situ dan terus berlalu meninggalkan meja makan. Kereta Honda CRV ku menderum meninggalkan kopitiam itu.

“Ada orang perasan tak?”

“Ah, biarkan…kenapa dia langsung tak menghormati aku sebagai kakak.” Bisik hati ku. Sepanjang perjalanan aku menangis…

Dalam hati ku tertanya-tanya…mengapa dia begitu? Adakah salahku?

Di kopitiam, Adam berasa sangat keliru.

“Bukankah dia memang sukakan aku?”

“Kenapa dia marah sangat? Aku terlalu sayangkan dia…”

“Aku tak pandang dia sebagai kakak, dan umur kami tak jauh beza…salah ke?”

Bingung dengan pertanyaan yang bertalu, Adam berlalu pergi meninggalkan kopitiam. Dia tidak hairankan sesiapa pun yang melihatnya. Dia ke kaunter bil untuk membayar minuman kami. Maria pergi tanpa membayar minuman. Tapi itu bukan masalah sebenarnya.

Di dalam kereta, Maria terfikir….”Aku tak bayar white coffee tu tadi…Adam bayarkan untuk aku ke?”

“Shit!’ sambil aku menhentak stereng kereta…sangat kecewa dan marah…

“Kenapa aku marah sangat?”

“Adakah aku cuba menafikan hakikat yang aku pun sebenarnya ada rasa yang sama?”

“Tak, aku tak boleh…memang tak boleh…Aku cintakan abang Zamri dan aku sangat sayang akan anak-anakku”

“Mereka segalanya bagiku”

Membiarkan kereta berlalu terus ke rumah ku..Aku ingin bertemu dengan anak_anak ku…

Rabu, 8 Disember 2010

Pilihan...

Salam friendzzz

Topik hari ini adalah tentang pilihan hidup. Sangat serius ke.... he he takpe kita try discuss topik ni secara bersantai k...

Tiada siapa pun dalam dunia ini yg boleh menentukan hala tuju kehidupan kita kecuali diri kita sendiri dan dengan izin Allah swt. Sesetengah manusia berasa inilah jalan hidup yang perlu dilalui dari dulu kini selamanya....Benarkah kita tidak berhak berubah atau menikmati kehidupan yang lebih baik dan bahagia?

Sebenarnya kita memilih untuk bahagia atau sebaliknya...percayalah...semakin banyak doa yang kita panjatkan ke hadrat Allah swt untuk mengecapi kajayaan dan kekayaan...semakin banyak perkara positif yang akan datang pada diri kita. Cuma pada masa itu, kita hanya perlu membuka minda dan hati untuk melihat peluang itu sebagai satu peluang yang perlu direbut.

Mungkin ada rasa tidak percaya pada peluang tersebut, tapi cepat-cepatlah bertindak untuk menyiasat atau mengkaji dengan lebih lanjut melalui cara yang betul. Namun percaya lah, Allah telah menunjukkan sesuatu peluang namun ada bisikan yang sengaja membuat kita rasa was-was dan tidak yakin.

Sentiasalah berdoa agar jalan kita dipermudahkan dan segala yang baik itu datang kepada kita. Pilihan hidup itu terbentang luas, hanya kita yang menyempitkannya...

Berusahalah mencari peluang atau pilihan kerana ia tidak datang bergolek...seperti bidalan "Kalau nak wangi, berkawanlah dengan penjual minyak wangi...." Kalau nak menuntut ilmu agama, berkawanlah dengan ahlinya... Persekitaran yang positif sangat penting bagi membantu kita membuat pilihan yang betul.

Akhir kata kadang-kadang peluang itu datang pada saat kita sangat kesempitan dan tiada jalan. Segala-galanya terpulanglah kepada kita untuk memilih peluang yang tepat untuk diri kita.

Jika terdapat ketidakfahaman dalam penulisan saya ini, diharap sahabat sekelian dapat memikirkannya...renung-renungkan....

Ahad, 31 Oktober 2010

Di mana kita pada 2020?

Salam kawan-kawan....

Terlebih dahulu saya mohon ampun maaf kerana telah lama tak meng'update' blog. Bukanlah sebab tak mahu update namun, desakan kerja dan kesibukan membuatkan idea malas nak menjenguk ke minda. Tapi rindu pada kawan-kawan blogger tu tetap tersemat kemas dalam hati. Cuma tak dapat diluahkan dengan tulisan. Namun selepas ini akan saya pastikan sekurang-kurangnya satu posting akan saya siarkan buat tatapan sahabat sekelian.

Hari ini saya terfikir tentang satu topik iaitu seperti tajuk diatas. Dimanakah kita pada 2020? Mungkin selama ini kita terlupa dan leka dek beban tugas kerja terutamanya kekangan waktu pejabat 8 pagi hingga 5 petang. Tak kurang juga dengan mereka yang bekerja sendiri. Sibuk bertemu orang baru dan klien dan kita terlupa tentang perkara ini.

Baru-baru ini telah dibentangkan tentang belanjawan 2011. Saya pasti ramai yang menontonya. Walaupun saya tidak menonton pembentangan tersebut, namun saya mengikutinya melalui media surat khabar dan berita. Bagi kakitangan awam, mereka menunggu bonus. Kakitangan swasta pula menunggu pengumuman penetapan gaji minimum. Seluruh rakyat menunggu insentif lain yang dapat menjimatkan duit poket dan belanja. Masing- masing ada permintaan masing-masing. Namun terfikirkah kita tentang antara plan transformasi negara adalah meningkatkan pendapatan penduduk malaysia.

Baru-baru ini juga saya ada membaca dari berita akhbar iaitu sekiranya 40% dari pendapatan keluarga adalah kurang dari rm1500, maka ia dikategorikan sebagai miskin dan tidak cukup. Jadi dimanakah kita sekarang? Adakah kita akan hanya melihat kemajuan didepan mata tanpa bertindak untuk bersama-sama dengan kemajuan dan tidak tersepit dicelah-celahnya?

Wawasan 2020 itu hanyalah 10 tahun lagi dari sekarang. Maka apakah tindakan kita?

Saya serahkan persoalan ini kepada anda dan penulisan ini mungkin akan bersambung lagi nanti....

Selasa, 10 Ogos 2010

Bersahur walaupun seteguk air

 

BERSAHUR adalah amalan penting pada Ramadan. Bagi mereka yang hanya mengkaji ilmu fikah akan berkata: “Oh, bersahur hukumnya adalah sunat saja.” Andai kata hukum ini dikaitkan dengan hadis sahih, kita akan menyedari betapa pentingnya sahur ini walaupun hukumnya adalah sunat.

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : “Bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada berkat.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tirmizi, Nasai dan Ibn Majah). Melalui hadis ini, amalan bersahur dikaitkan dengan keberkatan dan keberkatan pula membawa makna rahmat, kebaikan serta restu Ilahi.

Amalan bangun sahur ini membezakan antara puasa orang Islam dengan puasa orang Yahudi dan Nasrani (ahli kitab). Hal ini disebut dalam sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, yang bermaksud : “Perbezaan di antara puasa kami dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) ialah adanya makan sahur.”

Sahur adalah satu rahmat dan berkat yang dikurniakan Allah ke atas umat Islam. Anjuran bersahur itu dapat dilihat lagi dalam hadis Nabi bermaksud: “Makanlah sahur, sekalipun dengan seteguk air.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban)

Hadis tadi menunjukkan kepentingan bersahur kepada orang yang berpuasa walaupun makan atau minum dengan sedikit saja sekalipun dengan hanya seteguk air.

Dalam hadis lain, kelebihan ke atas orang yang bersahur itu ialah seperti sabda Rasulullah bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan malaikatnya mengucapkan selawat (berdoa dan memohon daripada Allah akan keampunan dan keredaan) ke atas orang yang bersahur.” (Hadis riwayat At-Tabrani).

Selain disunatkan bersahur kita juga disunatkan untuk melambatkan waktu bersahur itu kerana amalan itu dilakukan oleh utusan Allah dan sahabat. Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sentiasa umatku dalam kebaikan selama mereka mahu bersegera berbuka puasanya dan mengakhirkan makan sahurnya.”

Melewatkan sahur bermaksud bersahur ketika menghampiri waktu Subuh. Berkaitan perkara ini, Zaid bin Thabit pernah berkata: “Kami pernah bersahur bersama nabi, kemudian kami bangun untuk melakukan solat (Subuh).

Zaid ditanya : “Berapa lama masa antara kedua-duanya (yakni antara makan sahur dan solat Subuh)?” Berkata Zaid: “Sekadar membaca 50 ayat al-Quran.” (Hadis riwayat Bukhari)

Dalam kitab Nailul Authar, disebutkan Imam Ibn Abdil Bar berkata bahawa hadis yang menerangkan kepentingan menyegerakan berbuka puasa dan melewatkan sahur semuanya bertaraf sahih dan mutawatir.

Penekanan Nabi agar sahur dilewatkan dan tidak diabaikan amat signifikan lagi saintifik kerana ia menepati waktu bersarapan pagi. Kajian menunjukkan makanan paling utama dalam masa 24 jam ialah sarapan pagi.

BBC News pada 7 Mac 2003 melaporkan, bersarapan pagi penting untuk memelihara kesihatan seseorang berbanding mengambil makanan pada waktu lain. Kajian oleh Dr Mark Pereira dan rakannya dari Pusat Perubatan Harvard, mendapati mereka yang tidak bersarapan pagi berisiko tinggi menjadi gemuk, sakit jantung dan menghidap kencing manis.

Kajian sama juga menunjukkan, mereka yang sentiasa bersarapan pagi menanggung risiko 50 peratus lebih rendah diserang masalah kesihatan berkaitan lebihan kadar gula dalam darah berbanding yang jarang bersarapan pagi. Hal ini menjadi lebih penting kepada kanak-kanak yang berpuasa. Ini kerana kesan kanak-kanak meninggalkan sarapan pagi adalah lebih negatif disebabkan tubuh mereka yang kecil.

Kajian terkini menunjukkan apabila glukosa dalam darah menurun selepas bangun tidur dan keadaan ini berterusan kerana tidak bersarapan pagi, kanak-kanak akan menghadapi masalah memberi tumpuan kepada pelajaran.

Tambahan daripada itu, satu kajian oleh Dr Theresa Nicklas dari Kolej Perubatan Baylor dan rakannya ke atas 700 pelajar di Louisiana, menunjukkan mereka yang tidak bersarapan pagi menanggung risiko dua kali ganda mengalami kekurangan zat besi dalam darah. Keadaan ini akan menyebabkan penyakit anemia (penyakit berkaitan kekurangan hemoglobin dalam darah). Hal ini dilaporkan oleh Kerry Neville dari Chicago Tribune pada 24 September 2001.

Justeru, secara umumnya, mereka yang berpuasa tanpa mengabaikan sahur, tidak akan mendapat kemudaratan daripada puasa mereka berdasarkan kajian itu. Lebih daripada itu, bersahur adalah ibadah kerana ia adalah sunnah dan waktu sahur juga masa yang dipenuhi keberkatan.

Allah berfirman bermaksud: “Katakanlah, Mahukah aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik daripada yang demikian itu? Bagi mereka yang bertakwa, ada syurga di sisi Tuhan mereka yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal dalamnya. Mereka juga dikurniakan isteri-isteri yang suci serta mendapat keredhaan Allah. Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba- Nya. (Iaitu) orang yang berdoa, Ya Tuhan kami sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah dosa kami dan peliharalah kami daripada seksa neraka. (Merekalah) orang yang sabar, yang benar, yang taat, yang menafkahkan hartanya di jalan Allah dan yang memohon ampun pada waktu sahur.” (Surah Ali Imran, ayat 15 hingga 17) 

 

SELAMAT MENYEMBUT RAMADHAN DARI CCT

Sabtu, 7 Ogos 2010

The 9 most annoying types of people on facebook


Here are 9 of the most annoying types of people you will find on Facebook.
 


how to suck at facebook
how to suck at facebook
how to suck at facebook
how to suck at facebook
how to suck at facebook
how to suck at facebook
how to suck at facebook
how to suck at facebook
how to suck at facebook

Khamis, 5 Ogos 2010

Lost 3 kgs in a week!!!



Selepas 10 hari mengamalkan diet tanpa karbohidrat dan gula, saya pun cuba menimbang semula berat badan. Waaahhh sangat mengagumkan! berat turun sebanyak 3 kilo. Patutlah rasa pakaian saya longgar-longgar dah. Rupanya kadar penurunan agak banyak. Nampaknye sesi diet intensif akan diturunkan sehingga berat sasaran tercapai. tapi kalau saya nak mention berat badan sekarang ni rasanya sangatlah sensitif. InsyaAllah nanti kalau berat badan kembali ideal, saya sendiri takakn segan silu untuk mendedahkannya.

Apa yang saya amalkan?

Pagi saya bersarapan seperti biasa tetapi sama ada dengan cornflakes dan susu rendah lemak atau telur. tak kisahlah telur goreng, dadar atau scramble. Yang penting mestilah tiada nasi, mee, atau roti. malah segala jenis makanan berasaskan tepung pun saya elakkan.

Tengahari saya mengambil lauk-lauk seperti daging, ayam atau ikan. Lebihkan sayur-sayuran. jangan ambil nasi atau mee. Cuma makan lauk aje.

Makan malam sebelum 7 malam. Begitu juga, cuma makan lauk sahaja. Mesti makan 3 kali sehari tetapi makan lauk sahaja. semua makanan yang mengandungi kanji yang banyak akan dihindarkan. Sama juga dengan kentang dan buah-buahan. Kenapa tak boleh makan buah? bijak soalan itu. Ini kerana buah mengandungi banyak gula. walaupun dikatakan gula buah-buahan adalah gula yang ringkas tetapi ia tetap gula.

Air minuman yang dibenarkan hanyalah air suam. Kalau nak minum air berperisa, boleh, tapi yang tiada gula. pengambilan air mestillah kerap. Satu hari lebih kurang 2 botol besar air mineral.

Sesi penurunan berat badan ini akan berterusan lagi. baru 10 hari...tak bolehlah bangga sangat kan? InsyaAllah 10 hari lagi akan datang, saya akan kongsikan lagi perkembangan diet ini. So akhir kata, good luck to me!!!

Rabu, 28 Julai 2010

Why You Should Eat More Cereals

Cereals for breakfast provide you with the necessary daily iron
Cereals are one of the main sources of iron in the daily diet. Thirty grams of cereals provide eight milligrams of iron, and these are the iron requirements recommended for children between 9 and 13 years. Certain amounts of iron, but somewhat hard to assimilate, are found in parsley root, figs, raisins and dried apricots, nettles, potatoes boiled in their shell, almonds and other nuts.
It is estimated that annually, about two billion people worldwide suffer from anemia, and the number of people that have iron deficiency is much higher. The condition is worse if, in addition to iron, the body has the deficiency of vitamin A and B12, or folic acid. To treat anemia you must correct vitamin and mineral deficiencies through a healthy diet.
Cereals for breakfast meet our daily demand for carbohydrates
One of the essential elements of a healthy diet should be carbohydrates. This diet includes foods that contain starch, such as cereals, bread, pasta, rice, potatoes, noodles or pizza. They are known as complex carbohydrates because they are composed of many hydrocarbons and it takes more time to digest.
All the cereals you can eat for breakfast contain loads of carbs. Here are the quantity of carbs you will get from 10 oz of cereals eaten with skimmed milk: Nestle Cornflakes - 1 ounce, Nestle Fitness - 1 ounce; Nestle Ciniminis - 1 ounce.
Also, during the cold season it is even more important to ensure a daily supply of calcium. This element facilitates the assimilation of nutrients and the disposal of acid residue, following the metabolic process.
Breakfast cereals are an excellent source of vitamins
Vitamins are organic substances essential to the normal functioning of the body and which, with few exceptions, can not be synthesized in the internal metabolism. They help control your metabolism through your enzymatic system; lack of a vitamin can disturb the entire body. You should take into consideration the fact that your body cannot do anything with only vitamins. It requires other nutrients like minerals also.
Key vitamins present in the content of cereals are vitamin B complex (B1 - thiamine, B2 - riboflavin, B3 - vitamin PP and nicotinamide, B5 - pantothenic acid, B6 - pyridoxine, B12 - cobalamin, folic acid) and vitamin C.
Breakfast cereals are recommended in the daily diet as they contain unsaturated fats, significant amounts of fiber and carbohydrates. Cereals are also an excellent source of vitamins such as vitamin B, minerals - like iron, copper, phosphorus and zinc - and antioxidants.
Cereals are an important source of phosphorus and magnesium
Like vitamins, minerals are very important for the functioning of the body, which is not healthy if these substances are in deficit. Minerals represent about 5 percent of the body weight, and the most important are: calcium, phosphorus, potassium, magnesium and sodium.
Phosphorus is necessary for a normal bone structure and for their consistency (it maintains bone and teeth healthy). It also has an important role in glucose uptake and its transformation into energy. This element is absolutely vital for the functioning of your nervous system and of your muscles. For a fast regeneration and recovery of your tissues you need magnesium. Magnesium is also key to a strong immune system. It also has an important role in the optimal functioning of the heart.
To make sure that your body is not deprived of any of these important substances, eat cereals with milk or yogurt. They are delicious, easy to prepare and help you pass over the cold period more easily. Is it not easier to prevent than to treat?
Author Resource:- For the bestweight loss tips onhow to lose 10 pounds check out ShedYourWeight.com.

Kadar Kalori dalam Buah

Ramai antara kita bila berdiet mesti nak gantikan makanan dengan buah-buahan. Tahukah anda bahawa ada sesetengah buah-buahan itu tinggi kandungan kalorinya. Di sini saya listkan senarai buah-buahan serta kandungan kalori dan karbohidrat yang terdapat di dalam buah-buahan.
Rojak buah  (250g)– kalori 414, carb 51g
Buah citrus (120g)-kalori 51.63, carb 11.61g
Kacang botol (200g)-kalori787.3, carb 76g
Kcang soya (170g) –kalori 279.88,carb 17g
Almond mentah (1 cup,50g) – kalori 308.3,carb 10.6g
Red chili pepper (1/4 cup,50g)-kalori 19.86,carb 3.7g
Prune (1bj,8.4g)-kalori 20,carb 5.4g
Lemon (1bj,50g)-kalori 32,carb 12g
Limau nipis (1bj) –kalori 16,carb 7g
Kismis (40g)-kalori 100,carb 26g
Black current –1/4cup,50g)-kalori 26.2,carb 7g
Red current(1/2,100g)-kalori 45.12,carb 9.7g
Buah nona (1bj) –kalori 134,carb 0g
Blueberry (1cup)-kalori 72,carb 21g
Rasberry (10bj) –kalori 6.1,carb 2.3g
Kedondong (1bj)-kalori 68, carb 22g
Gajus (1/4cup,50g)-kalori 203.8,carb 11.2g
Buah pala(1sudu)-kalori 32.14,carb 3.5g
Ciku (1bj)-kalori 145.1,carb 34g
Honeydew(1/2cup)-kalori 36.5,carb 9.2g
Strawbery (8bj)-kalori 36,carb 11g
Langsat (10bj)-kalori 28,carb 7g
Dragon fruit(1bj)-kalori 53.5,carb 9g
Buah delima (1bj) –kalori 112.24,carb 26.44g
Tembikai (1cup)-kalori 44,carb 11g
Nangka (4bj)-kalori 92.7,carb 0g
Blackbery (1cup)-kalori 37.3,carb 13.8g
Nenas (1bj)-kalori 229,carb 60g
Tomato (1bj)-kalori 19.2,carb 5g
Betik (1bj)-kalori 135.7,carb 37.3g
Jambu(1bj)-kalori 30.5,carb 10.7g
Belimbing (1bj)-kalori 32,carb 10g
Grape (30bj)-kalori 108.6,carb 27g
Longan (20bj)-kalori 64.94,carb 15.8g
Durian (1pc)- kalori 59.8,carb 13g
Rambutan(1bj)-kalori 8,carb 1.9g
Laici (8bj)-kalori 65.28,carb 16.53g
Manggis (1bj)-kalori 49.8, carb 15.6g
Mangga (1bj)-kalori 112.76,carb 28.1g
Kurma (4bj)-kalori 112,carb 31g
Oren (1bj)-kalori 41.25,carb 11.54g
Kiwi(1bj)-kalori 46.5,carb 12g
Plum (1bj)-kalori 30.2,carb 7.5g
Aprikot (1bj)-kalori 15.98,carb 3.98g
Ceri(1bj)-kalori 2.4,carb 0.7g
Pear(1bj)-kalori 97,carb 25g
Peach(1bj)-kalori 64.46,carb 16.22g
Pisang(1bj)kalori 112,carb 30g
Sukun (1cup)-kalori 211.7g,carb 0.1g
Apple (1bj)-kalori 120,carb 34g
Avocado(1/5bj)-kalori 52.5,carb 3g

Rabu, 7 Julai 2010

Cantiknya Bunga Bakawali

Siapa pernah tengok Bunga Bakawali kembang? Bunga bakawali adalah bunga yang istimewa, yang mana ia cuma kembang pada tengah malam sahaja. Bermula dari jam 9 malam dan  ia akan kembang penuh pada 12 malam dan kuncup semula selepas itu dan terus layu. Maka kembangnya cuma semalam sahaja.
Pokok bunga bakawali ini di kenali juga dengan nama saintifik nya Epiphyllum anguliger. Nama lain bagi bunga ini juga ialah ric rac cactus, moon cactus dan queen of the night. Rupa bentuk pokok memang seakan-akan pokok kaktus dengan daun yang panjang. Semasa bunga kembang harumannya sangat wangi dan menyegarkan.
Orang-orang tua berkata, bunga ni susah nak dijaga kerana ia dikatakan seolah-olah memilih tuan. Dikatakan jika pemiliknya rajin bersolat sahaja yang boleh menanam bunga ini. Jika tidak ia tidak hidup ataupun mungkin tidak berbunga.
Bunga Bakawali dirumah mak saya ni, agak rajin berbunga. Dan pada masa saya melihat bunga ini kembang, kira-kira ada 5 kuntum. Itupun masih adalagi yang akan kembang untuk malam berikutnya dan ada yang telah layu kerana kembang pada malam sebelumnya.
Bagi sahabat-sahabat yang belum pernah melihat bunga ini, saya kongsikannya dengan anda semua....

Kembang penuh jam 12.00 am
 Kira-kira sebesar kepala kanak-kanak 3 tahun
 Inilah pokok Bunga Bakawali, dia boleh mencapai ketingggian seorang dewasa

Ada cerita tentang bunga ini, pada suatu hari ada seseorang cuba mengikat kudup bunga yang dijangka kembang pada malam itu. Bila jam 12 malam, kudup bunga yang sepatutnya kembang tidak dapat kembang malah kedengaran suara tangisan bayi. Bila didengar, suara itu daang dari kudup bunga yang diikat. Apabila ikatan dibuka, tangisan tadi tiba-tiba hilang.
Orang-orang tua ada bercerita bahawa bunga ini disukai oleh pari-pari (makhluk halus). Kembangnya dinanti dan mereka akan berada sekitar pokok ini menanti bunga ini kembang. tidak hairanlah sekiranya bunga ini sememangnya ada unsur-unsur mistik kerana harum baunya dan kembang pada tengah malam sahaja.
Terpulang pada kita untuk menerimanya. Tapi pada saya keistimewaan bunga ini terletak pada keindahan dan harum baunya. Saya masih lagi nak melihat bunga ini kembang kerana saya sangat suka harum baunya.......

Rabu, 23 Jun 2010

44 pantang larang bakal pengantin

Apabila telah ditetapkan hari perkahwinan bermakna bermulalah pantang larang buat bakal mempelai itu. Apa yg ditetapkan harus diikuti utk kebaikan diri mereka. Ia bukanlah menjaid kewajipan tetapi sudah menjadi satu budaya dlm masyarakat melayu. Walaupun bakal pengantin zaman sekarang jarang disebutkan perkara ini kepada mereka, tidak rugi jika apa-apa pantang larang yg difikirkan sesuai masih boleh diikuti.
1. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul utk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan utk mengawal nafsu. Ia juga utk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yg timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.
2. Jgn tidur dirumah orang takut terkena ilmu. Ia juga utk menjaga nama baik keluarga.
3. Jgn bebas keluar kemana-mana kerana takut disantau oleh mereka yg mempunyai niat tidak baik.
4. Jgn makan nasi dgn gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit.
5. Elakkan makan ulam yg berbau busuk seperti petai dan jering.
7. Jgn bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri dari perkara sihir.
8. Jgn membuang air kecil dan air besar serentak di dlm air contohnya dlm sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.
9. Elakkan minum air bergas kerana ia mempunyai gula dan gas yg tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis.
10. Kurangkan makan makanan yg manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki tersebut menghadapi masalah berat tika bersama.
11. Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.
12. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat)
13. Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus utk organ seks kerana darah tidak mengalir.
14. Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksid.
15. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.
16. Amalkan makan telur ayam kampung seminggu 2 kali yg dicampur madu dan lada hitam yg ditumbuk utk menambah tenaga.
17. Bagi mereka yg banyak angin, minum air halia utk membuang angin.
18. Belajar ilmu rumahtangga drpd org yg berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan damai.
19. Jgn memuaskan nafsu dengan cara sendiri.
20. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan jam sehari.
21. Elakkan minum minuman keras dan merokok.
22. Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan.
23. Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok utk alat kelamin.
24. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.
25. Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.
26. Jgn makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil.
27. Jgn terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).
28. Jgn berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat.
29. Jgn bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.
30. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.
32. Bilik lelaki atau wanita jgn dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dr dikhianati org.
33. Jgn buat kerja yg berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah terjadi nya gangguan emosi.
34. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.
35. Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar.
36. Jgn cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.
37. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis.
38. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh org lain bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.
39. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana dikhuatiri hilang seri.
40. Kedua pengantin dilarang bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu.
41. Jgn makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.
42. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.
43. Jgn makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.
44. Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yg tinggi menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada diluar.
Orang-orang tua Melayu dahulu selalu mengingatkan anak cucunya supaya tidak melanggar pantang larang. Melanggar pantang larang samalah dengan tidak mendengar nasihat.

Isnin, 21 Jun 2010

Can water be affected by our words?

Dr. Masaru Emoto, a Japanese scientist, believes so.
And he has proof.






                                             

Dr. Emoto took water droplets, exposed them to various words, music, and environments, and froze them for three hours. He then examined the crystal formations under a dark field microscope. And he took photographs.


The results were totally mind-blowing.


Here's a photo of ordinary water without any prayer spoken over it. The molecular structure is in disarray.






                                                                    
The photo below is water after the prayer was said. It's simply breathtaking.  (I now have a great respect for praying before meals! More on this later.)







Dr. Emoto also exposed water to Heavy Metal music. Here's how it looks like. Looks sad if you ask me.







Here's water exposed to classical music and folk dance music. Looks much better, right?





 




 


Next, Dr. Emoto stuck a piece of paper with these words: "You make me sick. I will kill you." Here's how the frozen water droplets looks like under the microscope…







Below is how water looked like with the words "Love" over it. The difference is amazing.







This is Polluted water…







This is water from Lourdes , France . Utterly beautiful, right?






  

Wait A Minute— Aren't You Made Up Of Water?

Yes! 72% of your body is made up of water.

Imagine how your words affect your own body. When you say, "I'm a failure," or "I'm hopeless," or "I won't get well," imagine how these words weaken your health.

Make a choice to say the best words out there. Say often, "I'm wonderful," and "I'm beautiful,".

 

It's not only water.


Dr. Emoto also experimented with cooked rice. He placed one cup of cooked rice in two airtight jars. On one jar, he wrote, "
I love you," and on the other, "You fool." Everyday for 30 days, Dr. Emoto would say these words to each jar of rice.

After 30 days, the "I love you" rice was still white. But the "You fool" rice was so rotten, it was black. How can you explain this?





Just as a side note: When I was a child, my mother taught me to pray before meals. Now I realize it wasn't just a nice thing to do. When I pray over my meal, I know a material transformation takes place in the molecular level of the food that I pray for. I say, "Be blessed," to the water and food on the table—and I expect it to be blessed.

Yeah – that's why we always wish others well on birthdays, anniversaries, graduation, festivals, examination days, etc…. BE BLESSED, everybody!!!

Jumaat, 18 Jun 2010

TANDA-TANDA ADANYA GANGGUAN JIN/SIHIR

Yang Di Istilahkan Sebagai Keturunan Atau Saka Baka Dalam Sesebuah Keluarga Itu Antaranya :

1. Mandul (bukan sebab beradat seperti kemalangan yang teruk jatuh yang kuat bersukan)
2. Sentiasa berlaku keguguran anak dalam kandungan.
3. Anak hilang dalam kandungan bila sampai umur enam bulan keatas.
4. Melahirkan anak yang cacat anggota atau fikiran atau kedua-duanya sekali.
5. Melahirkan anak yang buruk akhlak ada seperti dibawah ini:
• Lekas marah atau panas baran
• Irihati
• Cemburu
• Buruk sangka
• Mimpi yang menyeronokkan yang jarang-jarang menjadi kenyataan

6. Susah tidur malam kecuali setelah bersusah payah
7. Mimpi buruk yang menakutkan
8. Mimpi jatuh dari tempat tinggi.
9. Mimpi melihat makhluk halus.
10. Mimpi melihat binatang seperti ular,kucing,tikus dan sebagainya.

TANDA-TANDA PADA WAKTU TIDUR

1. Sangat susah tidur pada waktu malam, kalaupun dapat tidur sudah lama
bersusah payah.
2. Rasa cemas dan sering terbangun pada waktu malam.
3. Mimpi yang buruk atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan serta
ingin memekik untuk meminta pertolongan akan tetapi tidak sanggup.
4. Mimpi yang sangat menyeramkan.
5. Mimpi melihat berbagai macam binatang seperti melihat kuching,
anjing, unta, ular, singa, serigala atau tikus.
6. Gigi geraham yang berbunyi pada waktu tidur.
7. Tertawa, menangis atau memekik pada waktu tidur.
8. Berperasaan sedih pada saat tidur.
9. Berdiri serta berjalan ketika tidur tanpa sedar.
10. Mimpi seolah-olah akan jatuh dari tempat yang tinggi.
11. Mimpi sedang berada di kuburan, ditempat pembuangan sampah atau
tempat yang mengerikan.
12. Bermimpi melihat orang sangat aneh, seperti sangat tinggi, sangat
pendek atau sangat hitam.
13. Bermimpi melihat hantu.

TANDA-TANDA PADA WAKTU SEDAR ATAU JAGA

1. Kepala selalu pusing, yang tidak disebabkan oleh penyakit pada dua
mata, telinga, hidung, gigi, tekak atau perut.
2. Selalu lupa dari zikir Allah, solat dan ketaatan lainnya.
3. Fikiran yang kacau / Selalu lesu dan malas / Saraf yang tersumbat.
4. Rasa sakit pada salah satu anggota badan sedangkan doktor perubatan
tidak sanggup mengubatinya.

MACAM-MACAM GANGGUAN JIN

1. Gangguan sepenuhnya, iaitu jin mengganggu seluruh badan seperti orang
yang mengalami berbagai macam saraf yang tersumbat.
2. Gangguan tidak secara keseluruhan, iaitu jin mengganggu salah satu
dari anggota badan, seperti tangan, kaki atau lidah.
3. Gangguan yang berterusan, iaitu jin terus berada dalam tubuh
seseorang sehingga memakan waktu yang sangat lama.
4. Gangguan seketika, iaitu tidak lebih dari beberapa detik seperti
seseorang yang mengalami mimpi buruk.

DIANTARA PENYEBAB GANGGUAN JIN :

1. Jin lelaki kadangkala jatuh cinta kepada orang perempuan dan
kadangkala jin perempuan jatuh cinta kepada orang lelaki.
2. Kerana kezaliman manusia terhadap mereka, seperti menumpahkan air
panas atau menimpakan sesuatu barang dari tempat yang tinggi.
3. Kezaliman yang dilakukan oleh makhluk jin kepada manusia tanpa
sesuatu sebab tertentu. Yang berhubungan dengan prekara ini jin tidak
akan dapat menganggu manusia kecuali manusia itu dalam keadaan : Sangat
marah, Sangat takut, Sangat lalai dan Mempunyai nafsu syahwat yang
tinggi.

SEBAB-SEBAB MASUKNYA JIN KE DALAM DIRI MANUSIA

Kadang-kadang terjadinya gangguan jin kepada manusia adalah dikeranakan
syahwat, hawa nafsu dan mabuk cinta, keadaan ini sama seperti yang
dialami manusia. Ada pula kadangkala manusia dan jin melakukan
perkahwinan serta mempunyai anak. Perkara yang demikian banyak terjadi
dan banyak pula ulama'
yang membicarakannya.

Berlakunya perkara tersebut adalah disebabkan kebencian atau pembalasan
oleh kerana ia disakiti sebahagian manusia, atau makhluk jin ini
menyangka bahawa sebahagian manusia sengaja menyakitinya dengan cara
mengencingi mereka, menumpahkan air panas, atau membunuh mereka, padahal
manusia tidak mengetahuinya. Dikalangan makhluk jin juga ada yang bodoh,
ada yang zalim, sehingga mereka menjatuhkan hukuman dengan cara yang
tidak patut, keadaan ini sebagaimana juga yang kita jumpai dalam
kehidupan manusia yang bodoh.

Jika keadaan tersebut terjadi, perbuatan yang demikian itu adalah
merupakan perbuatan yang keji dan dilarang oleh Allah SWT. Justeru itu
perkara ini haruslah dijelaskan kepada jin tersebut dengan mengatakan
bahawa perbuatan mereka itu dalah perbuatan keji yang diharamkan.
Penjelasan seperti ini perlu dijelaskan kepada mereka supaya mereka tahu
bahawa pada diri mereka akan berlaku hukuman Allah dan Rasul-Nya yang
diutus kepada semua makhluk manusia dan makhluk jin.

Kepada mereka juga harus dijelaskan, bahawa manusia tersebut tidak
mengetahui dan tidak sengaja menyakiti mereka sehingga tidak patut untuk
dihukum. Jika mereka melakukan hal itu di rumah atau di kerajaan mereka
maka mereka dibolehkan atau bebas bertindak. Sedangkan mereka tidak
mempunyai hak untuk tinggal di tempat kediaman manusia tanpa izin dari
mereka, mereka hanya berhak tinggal di tempat-tempat kosong yang bukan
menjadi tempat tinggal manusia.

CARA JIN MASUK KE DALAM TUBUH MANUSIA.

Jin adalah sejenis makhluk berwujud udara sedangkan manusia memiliki
lubang bulu roma, kerana itulah dia dapat masuk ke dalam tubuh manusia
dari bahagian manapun juga. Makhluk jin diciptakan dari zat yang sejenis
udara sebagaimana firman Allah : Ertinya,"Dan Allah menciptakan jin dari
api yang menyala". ( Ar-Rahman: 15 ) Dalam hal ini Ibn Abbas berkata:
Iaitu dari hujung nyalanya api, sedangkan hujung nyalanya api adalah
merupakan udara panas yang keluar dari api.

Ketika jin masuk ke dalam tubuh manusia, makhluk ini langsung menuju ke
otak, melalui otak ini dia dapat mempengaruhi bahagian mana saja yang
dia sukai dari tubuh manusia. Para doktor perubatan telah mengkaji dan
membuktikan bahawa orang yang terkena penyakit kerasukan jin memiliki
gelombang otak yang sangat halus dan sangat aneh yang ada di dalam
otaknya.
Ditambah lagi dengan keterangan dari orang yang ahli tentang cara
pengubatan orang yang kerasukan jin, bahawa jin itu memberitahunya
bahawa mereka berada di otak manusia.

PERLINDUNGAN TERHADAP GANGGUAN.

1. Sentiasa berzikir dan bertaqarrub kepada Allah dengan memperbanyakkan
istighfar. Ini adalah kerana apabila seseorang semakin bertambah dekat
dengan Allah maka syaitan akan semakin menjauinya.
2. Mengucapkan "Bismillah" pada setiap kesempatan, iaitu ketika :- o
Hendak melompat dari tempat yang tinggi.
o Terjumpa sesuatu di atas tanah.
o Memasuki tempat yang menakutkan seperti tempat yang gelap, sunyi dan
kosong.
3. Berzikir kepada Allah pada waktu-waktu tertentu. Seperti pada waktu
pagi, petang ataupun pada waktu makan.
4. Tidak membunuh ular yang bersada di dalam rumah kecuali telah memohon
kepada Allah agar ia keluar dari rumah.
5. Tidak mendengar nyanyian ataupun seruling yang dapat mengundang
syaitan dan menimbulkan perbuatan zina. Yakni, nyanyian yang dapat
merangsang nafsu seseorang.
6. Tidak memandang wanita dengan penuh nafsu dan juga tidak berdua-duaan
dangan wanita yang bukan muhrimnya.
7. Jangan tinggal di rumah kosong yang sudah lama tidak dihuni orang, di
kawasan perkuburan dan tempat-tempat kotor lainnya. Jangan menunaikan
solat sewaktu matahari terbit dan terbenam.
8. Jangan membuang air kencil merata-rata atau di lubang binatang.
9. Jangan sekali-kali menyeksa dan menyakiti anjing atau kucing.
10. Hindarkan dari melakukan perbuatan maksiat. Perbuatan maksiat itu
adalah senjata ampuh bagi syaitan.

CARA MENGATASI GEJALA SIHIR
Apabila telah disahkan seseorang itu terkena sihir samada dari segi fizikal, mental atau spiritual, maka dalam dalam konsep Islam, tiap-tiap yang bermasalah ada penyelesaiannya. Tiap-tiap penyakit ada penawarnya. Islam telah membuat beberapa peraturan untuk mengatasi penyakit disebabkan sihir. Terutamanya setelah kita melihat fakta yang jelas bahawa Nabi Muhammad s.a.w. pernah terkena sihir dalam kisah yang terkenal dengan Labid bin A'sam. Peristiwa ini berlaku untuk memberitahu kita bahawa terdapat ayat Al-Qur'an yang dinamakan Al-Mu'awwizat, iaitu beramal bersungguh-sungguh dan yakin dengan ayat-ayat itu sehingga ia menjadi penawar.

Begitu juga dengan ayat Kursi dan memang dari kaedahnya ayat tersebut adalah pengubat dan penyembur sihir. Malah Nabi Muhammad s.a.w. telah menyebut secara terperinci bahawa sihir itu boleh diubati dengan membaca enam ayat pertama surah Al-Baqarah, tiga ayat daripada surah Al-Baqarah iaitu ayat 255, 256 dan 257 dan tiga ayat terakhir daripada surah tersebut. Ayat-ayat ini hendaklah diamalkan dengan penuh yakin bahawa Allah S.W.T. boleh menyembuhkan sihir.

Ayat-ayat tersebut adalah seperti berikut :-
1.) Surah Al-Baqarah 2 : 1-6
2.) Surah Al-Baqarah 2 : 255-257
3.) Surah Al-Baqarah 2 : 284-286

Rabu, 16 Jun 2010

Kos menunaikan fardhu haji

KUALA LUMPUR 15hb Mei 2009:  
Tambang mengerjakan haji bagi musim ini dijangka meningkat berikutan kerja menaik taraf tempat tinggal dan sistem pengangkutan yang dilakukan kerajaan Arab Saudi di Tanah Suci, sekali gus menyebabkan perbelanjaan pembiayaan penginapan serta pengangkutan melonjak.

Tahun lalu, seramai 27,000 jemaah haji tidak mengalami kesan kenaikan kos menunaikan haji berikutan kesediaan Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) menanggung kos tambahan sebanyak RM 2,600 bagi setiap jemaah.

Tabung Haji memperuntukkan lebih RM100 juta daripada keuntungan yang diraih tahun lalu untuk menanggung kos kenaikan tambang, penginapan dan makanan yang tidak dapat dielakkan. Ketika ini, tambang haji ialah RM 8,973 di Semenanjung dan masing-masing RM 9,054 dan RM 9,096 di Sabah dan Sarawak

sumber : Berita Harian


Perkara
Jemaah
Tabungan Jemaah
Subsidi Tabung Haji
Kos Sebenar Mengerjakan Haji
S’mnnjung
Malaysia
RM 8973
RM 2600
RM 11,573
Sarawak
RM 9096
RM 2600
RM 11,696
Sabah
RM 9054
RM 2600
RM 11,654
 Saya baru je berbincang dengan rakan-rakan yang dah ada pengalaman ke tanah suci dan ada hasrat ingin menunaikan fardhu haji. Saya mengira-ngira simpanan, namun bila agaknya dapat kesana. Adakah hanya akan duduk diam melihat kawan-kawan pergi kesana tanpa ada niat atau harapan kesana. 
Jika berhajat ingin menunaikan haji melalui syarikat swasta, paling minimum anda mesti ada RM20,000, jadi kira sajalah berapa yang kita simpan sekarang untu menunaikan rukun islam kelima itu. Menabunglah sekarang. semoga kita dapat kesana dalam keadaan yang masih sihat dan bertenaga. InsyaAllah.....


Ketahui pelan simpanan khas untuk haji di Ikhlas Hajj Saving Takaful 
dan berhubunglah dengan saya.....

Sabtu, 5 Jun 2010

Kursus Komunikasi dan Hubungan Interpersonal


Apa khabar semua?
HEBAT!!!

Kursus ini telah berlansung selama 3 hari  di Institut KWSP, Bangi Selangor. Trainer kami adalah seorang yang sangat istimewa iaitu Cikgu Zaidi Johari. Beliau menetap di Kedah dan memiliki syarikat consultant iaitu ZAZ Learning Sdn. Bhd.

Secara keseluruhannya, kursus ini memang sangat bererti dan berharga bagi saya kerana penyampaian yang sangat bertenaga dan menarik hati dari Cikgu Zaidi. Beliau adalah seorang trainer yang sangat berpengalaman dan hebat!!! Sikapnya yang sangat bersahaja dan ramah pasti membuatkan ramai peserta tertarik hati untuk mendengar ilmu-ilmu yang beliau sampaikan. Oleh itu setiap ilmu yang beliau sampaikan tersemat dihati-hati kami semua.

Kepada sesiapa yang ingin menjemput Cikgu Zaidi sebagai penceramah atau trainer anda, boleh lah menghubungi saya untuk no telefon dan emel beliau. Saya jamin anda pasti anda tidak akan menyesal dan puas hati.

Kepada Cikgu Zaidi, terima kasih atas ilmu yang di berikan dan segalanya akan menjadi amalan dan ikutan kami. Saya mendoakan agar Cikgu terus berjaya mencapai cita-cita dan teruskan usaha sebagai pendidik kerana ia adalah tugas yang sangat mulia bila disulami dengan keikhlasan. Sesungguhnya kenangan kursus ini sangat dekat di hati saya dan semoga ukhwah yang terbina ini tidak akan berakhir di sini sahaja.

SESUNGGUHNYA ANDA HEBAT!!!


Provided by All Famous Quotes

Follow my post