Jumaat, 30 April 2010

Kunci Utama Kejayaan Hidup

Salam Semua
Semoga anda serta keluarga sentiasa diberi kerahmatan, kebahagiaan, kesihatan, kekayaan, kejayaan dan keberkatan oleh yang Maha Esa di dalam apa sahaja yang anda lakukan Insya-Allah.

Masa berlalu dengan pantas dan kita bakal menghampiri pertengahan tahun 2010. Pejam celik pejam celik umur kita semakin meningkat dan kita sentiasa berlumba dengan masa sehinggalah tidak tahu bila sampai “time” kita.

Banyak peringatan yang kita selalu dengar sebenarnya tentang betapa pentingnya menghargai setiap masa yang kita ada. Samada dari Al-Qur’an atau Hadith. Mungkin anda pernah maksud ayat dari Surah Al-Asr tentang sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian melainkan mereka yang saling ingat-mengingati ke jalan kebaikan dan mereka yang melakukan kebaikan.

Bercerita tentang kebaikan ini, besar skopnya. Ramai orang ingat “kebaikan” hanya datang dengan duduk di atas tikar sejadah 24 jam sehari, 7 hari 7 malam. Ada orang ingat kebaikan itu hanyalah bila seseorang itu bercakap dengan pakai kopiah dan serban tinggi, mesti ada janggut ala-ala sampai ke pusat, barulah dikira “kebaikan”, ada orang pula cakap, kebaikan itu ialah bila yang bercakap itu mesti ada “title” “Ustaz” kat depan nama dia sedangkan ramai yang tidak tahu sebenarnya perkataan “Ustaz” bagi orang Arab adalah bermaksud “Encik” di Malaysia, tapi tanggapan umum orang Melayu adalah “Ustaz” tu macam bila dia bercakap Melayu ada slang bunyi cakap kalami Arabi (Macam bunyi-bunyi arab), ada bunyi-bunyi ayat Al-Quran dan Hadith 2 tiga patah dan tiba-tiba orang itu jadi lebih alim dari orang lain.

“Point saya ialah. Sebenarnya semua orang boleh dan mampu untuk membuat kebaikan. Tidak kiralah dia pakai serban atau tidak. Dia Melayu atau tidak. Dia ada janggut atau tidak. Dia belajar tinggi atau tidak. Dia kaya atau tidak. Dia tua atau tidak. Semua orang boleh membuat KEBAIKAN”. Bila saya kata kebaikan, maknanya semua orang boleh membuat perkara yang positif. Kebaikan = Positif. Dan mungkin anda pernah dengar ayat:” Buat baik dibalas baik!” dan begitulah sebaliknya. Semua orang boleh bertindak, berperasaan, berfikir secara positif dan melayan orang lain dengan positif. Berkhidmat dengan positif, bekerja dengan positif, berniaga dengan positif, berkeluarga dengan positif, berjiran dengan positif. Memandu dengan positif, membawa motor dengan positif, berkawan dengan positif dan pelbagai lagi perkara yang kita boleh lakukan dengan penuh positif atau nama lain dia adalah KEBAIKAN.

Janji Tuhan, “Buat baik dibalas dengan baik!”. Maksudnya bila kita buat sesuatu perkara yang positif dengan pemikiran, perasaan serta tindakan yang positif, maka Insya-Allah, lebih banyak perkara yang positif yang akan datang kembali kepada kita.

Bukankah Tuhan itu mengikut sangkaan hambaNya? Itu salah satu hadith yang saya pernah dengar disampaikan oleh seorang “Ustaz” di sebuah masjid di Kg. Lapan Melaka kampung mak saya. Maknanya, sekiranya kita bersangkaan baik, maka Insya-Allah sangkaan yang baik itu akan mendatangkan hasil yang baik, begitulah sebaliknya. Bukankah itu namanya “Law of Attraction” dalam Bahasa Inggeris? Bermakna apa yang ramai pakar motivasi barat cuba sampaikan kepada kita adalah apa yang telah lama wujud dan ada di dalam Islam tetapi ramai daripada kita yang tidak perasan dan tidak mengkaji. Saya tidak mengagungkan barat, cuma saya agak kecewa dengan sikap mereka yang sangat “Plastik” dan hipokrit. Ramai orang yang tidak mengkaji dan berfikir tentang kejadian Tuhan serta menghidupkan tamadun ilmu seperti zaman ilmuan Islam dulu dan hanya pandai menyelar itu tidak betul, ini tidak betul. Masalahnya ramai yang tidak menunjukkan pula apa yang betul?

Bila bunyi Bahasa Inggeris sahaja, ada setengah “Ustaz” akan nasihat yang itu khurafat atau tidak Islamik tanpa ambil satu step ke hadapan dengan memahami terlebih dahulu apa mesej yang ingin disampaikan. Sedangkan “Ustaz” itu juga cuba menyampaikan mesej yang sama tetapi di dalam Bahasa Malaysia. Then, tiba-tiba keluarlah ayat “Law of Attraction” versi Islamik. Kalau tidak, nanti tidak menarik bunyinya, tidak Islamik. Nak Islamik perlu ada bunyi ala-ala arab. Baru Islamik. Nak Islamik perlu disampaikan oleh “Ustaz” yang bercakap ada bunyi arab sikit. Bila bunyi bercakap macam ada arab sikit, then “Ustaz” lah tu.

Jangan salah faham. Saya tidak ada masalah dengan mana-mana ustaz. Saya rasa ramai ustaz yang menyambung warisan nabi dan para sahabat dengan menyampaikan tentang ilmu, Islam, iman dan amal. Malah saya memperjuangkan “ilmu hidup” serta “ilmu mati” sepertimana yang disampaikan oleh arwah guru mursyid saya yang menekankan tentang menghidupkan hidup serta mengenal intipati diri serta kehebatan Tuhan dan kemuliaan Rasulullah saw. Tetapi zaman hari ini, ramai yang buang masa hanya “bercakap” tentang kebaikan serta menjadi positif. Tetapi tidak ramai yang mengajak orang secara agresif untuk berfikir, berperasaan, bertindak dengan kebaikan serta sentiasa menjadi seorang yang positif. Anda tidak perlu menunggu menjadi “ustaz” untuk membuat kebaikan. Tidak perlu tunggu anda pakai jubah, ada janggut panjang, ada serban. Pakai tudung labuh dan jilbab. Tidak perlu tunggu. Anda t idak perlu tunggu sesiapa pun datang untuk merubah kehidupan anda kerana anda boleh mulakan sekarang, anda boleh mulakan membuat kebaikan sekarang dengan berfikir, berperasaan, bertindak secara POSITIF kepada diri anda, ibu-bapa anda, keluarga anda, bos anda, kawan-kawan anda, jiran anda serta sesiapa sahaja di sekeliling anda samada yang anda kenal atau tidak. Bukankah itu asas kepada Islam yang bermaksud “selamat”. Semua orang boleh buat kebaikan. Dan program saya adalah satu cara untuk saya membantu anda menunjukkan jalan atau cara untuk mendapatkan kehidupan yang lebih hebat dengan memahami langkah-langkah kejayaan yang telah dilakukan oleh orang yang lain yang telah berjaya hanya dengan konsep positif tersebut. Anda mengenali apa yang positif tentang diri anda serta apa yang negatif tentang diri anda, barulah lebh mudah untuk anda buat perubahan bukan?

Cuba perhatikan sedutan lirik lagu “Pandangan Hati” ini yang pernah dinyanyikan oleh Allahyarham Ustaz Asri kalau tidak silap saya:-

Pandangan mata selalu menipu.
Pandangan akal selalu tersalah.
Pandangan nafsu selalu melulu.
Pandangan hati itu yang hakiki, kalau hati itu bersih.

Program “Seminar Kenali Potensi Diri-Revolusi Diri 2010” saya telah habis. Kepada anda yang telah melaluinya tahniah diucapkan. Kepada anda yang bakal menemui saya di dalam program 2-hari Intensif Mentor Kekayaan & Kejayaan pada hari sabtu (1/5) & ahad (2/5) ini di Dewan Wisma MCA, Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Percayalah, perubahan dan revolusi kehidupan anda daripada kesusahan, kesempitan, kegagalan, kebuntuan, tekanan dan sentiasa tidak bahagia semuanya akan berakhir dan berubah kepada kebahagiaan, kesihatan, kekayaan, kejayaan, ketenangan Insya-Allah selepas program 2-hari bersama saya nanti sebagaimana beribu-ribu peserta saya yang lain.

Semoga kita semua selamat (Islam) di dunia dan di akhirat. 



Dr.Azizan Osman
Jurulatih Kejayaan #1 Malaysia
Mentor Kekayaan & Kejayaan

Khamis, 29 April 2010

Kepelbagaian guna cuka

ARKIB : 25/04/2010




CUKA sering digunakan sebagai pembersih atau pencuci yang berkesan untuk menghapuskan bakteria berikutan paras asid yang terkandung di dalamnya. Membersih menggunakan cuka adalah kaedah bijak untuk mengelak penggunaan bahan kimia selain ia mesra alam dan menjimatkan.
  • Buat sendiri bahan pencuci dengan mencampurkan 1/4 cawan soda bikarbonat, 1 sudu cecair pencuci dan cuka. Bersihkan permukaan dapur menggunakan bahan tersebut.

  • Bersih dan harumkan tong sampah dengan campuran 1/2 cawan soda bikarbonat dan cuka. Biarkan selama lima minit dan curahkan air panas.

  • Bersihkan ketuhar gelombang dengan campuran 1/2 cawan cuka dan 1/2 cawan air. Didihkan campuran tersebut dalam ketuhar gelombang, memudahkan kekotoran yang melekat tanggal dan menghilangkan bau.

  • Untuk perkakasan kaca yang kusam, rendam tisu dapur atau kain pengelap di dalam cuka, kemudian balut kertas atau kain tersebut pada perkakasan. Biarkan seketika sebelum dibilas sehingga bersih.

  • Hilangkan kesan kekotoran pada teko dengan campuran 1/2 cawan cuka dan air, biarkan semalaman. Untuk mendapatkan kesan lebih drastik didihkan cuka dengan air di dalam teko tersebut beberapa minit. Biarkan sejuk dan bilas.

  • Hilangkan kesan kopi pada cawan. Caranya gosok garam atau soda bikarbonat bersama cuka pada cawan tersebut dan bilas bersih.

  • Hilangkan kesan hitam pada teko aluminium dengan didihkan campuran 1 cawan cuka dan 1 cawan air panas.

  • Gunakan semburan cuka untuk elak semut di kawasan luar rumah terutama berhampiran jajaran pintu dan tingkap.

  • Hilangkan bau akibat makanan lama dalam peti sejuk. Mula-mula bersihkan bahagian yang berkenaan dengan sabun dan air. Sembur di bahagian permulaan dengan cuka dan lap dengan kain. Isi soda bikarbonat dalam bekas dan letak di dalam peti sejuk. Biarkan beberapa hari.

  • Untuk memudahkan kerja-kerja membersihkan perkakasan membakar, semburkan campuran cuka dan air di atas permukaan.

  • Harumkan tandas anda dengan memasukkan tiga cawan cuka ke dalam mangkuk tandas kira-kira setengah jam, kemudian pam tandas.

  • Untuk menjadikan mangkuk tandas bersinar, tuangkan secawan atau lebih cuka yang dicampur air, biarkan beberapa jam atau semalaman, bersihkan menggunakan berus tandas dan bilas.

  • Tanda pada permaidani boleh dihilangkan dengan campiran dua sudu cuka dan 1/4 cawan garam atau soda bikarbonat. Gosok bahan tersebut pada kesan kotoran dan keringkan.


  • sumber : utusan

    Rabu, 28 April 2010

    Enhance Your Image with Selective Color Adjustments

    http://vandelaydesign.com/blog/design/photo-editing-tutorials/

    Adobe Design Premium CS5 software offers you complete creative freedom without sacrificing precision or quality, whether working in print, web, interactive, or mobile media.
    In this tutorial, I will show you a nondestructive process for color-editing and retouching photographs. These techniques will make your images “finished” and professional. My main weapon is the Selective Color adjustment layer. Let’s get started.

    Step 1

    Below is our starting image of a couple on a beach. We also need to download a photo of a beach that we’ll use to improve the water and sky in the base image. We’ll see this second image later in this tutorial and in the PSD download available for Plus members. Here are the links to the images we’ll be using for this tutorial: 1 | 2.

    Step 2

    First, the base photograph looks washed out. It just isn’t that interesting. Who wants to visit this boring beach? We’ll be fixing that. Regardless of what I’m working on, I always separate the foreground subject matter from the background. Most times, I use the Extract Filter located in the Filters Menu. Extract is easy to use. More often than not, it does a good job of isolating your subject. Make a copy of the base layer. Place it on top of the original. Hide it. Then open up the Extract Filter.

    Step 3

    Using the Extract Filter, trace the subject. Then use the Fill Bucket to fill in the area you want to keep. When using the extract filter on complex details like hair, remember to outline the whole problem area so there is definite ink overlap where the detail starts and ends. Otherwise, Photoshop has trouble calculating what to remove. Notice on the hair area, there is good overlay on the sky portion as well as the man’s head.
    First, I extracted the people. Later on, I moved the umbrella portion to its own layer (easier for me to keep track of, but that’s optional).

    Step 4

    After a successful extraction, there’s still some touch-up that needs to be done. Using the History Palette, set the state you want the History Brush to go back to. We want to paint back the duplicated layer before we extracted it.

    Step 5

    Zoom in tight and you will see some artifacts that weren’t extracted correctly. Sometimes there’s too much background showing. Or there’s foreground that was extracted by mistake. Using the History Brush(Y) and the Eraser Tools, paint back in the foreground and Erase(E) the extra background.
    Remember to change the softness of your brushes to match the outline of your subject. Use a harder brush when the edges are sharper. Use a softer brush when you are in an unfocused area of the subject. That’s how you keep it realistic.
    Turn the visibility of the original photo back on after touching up the whole outline of the subject. You now have a perfectly separated foreground object on top of your background.

    Step 6

    OK, now that our foreground is on top of everything else, let’s do something about that sky and ocean. Rather than using separate images for the sky and ocean, I found an image that will be used to replace both. I happened to find a clouded sky image that also had a good saturated ocean as well.

    Step 7

    Paste the new sky image on a new layer beneath the extracted foreground. Line up the original ocean line with the new ocean line. Create a layer mask on the new sky image layer. Use the Gradient Tool (using a black to white gradient fill) to affect the layer mask. Create a gradual fade between the base image and the new sky image. Your result should look like the second image below.

    Step 8

    All right, the new sky and ocean look pretty good. But now the sand looks too washed out. Let’s pump it up. Most of the time, I use Selective Color instead of Hue/Saturation. You get better fine tuning and less artifacts that way.
    Enter the quickmask area (the button for it is located at the bottom of the tools palette). Now everything you paint or fill is treated as a selection. The painted part is the unselected area. Use the Gradient Tool to fill the quick mask from the edge of the water line to the sand. Exit the quick mask. Now you have a selection that is gradated from 100 percent selected to 0 percent selected. In other words, you have a nice selection of the sand area.

    Step 9

    Now use the Layers Palette and add a new adjustment layer. When you create an adjustment layer, whatever was selected turns into a layer mask for that adjustment layer. Select Selective Color from the adjustment layer menu located at the bottom of the layers palette. Since this area is fairly neutral, we’ll be using the colors white, neutrals, and blacks. See below for the exact values. Notice I’ve used the Relative method. That adds and subtracts color from the source in proportion to how much of that color is present in the source pixels. This gives more natural effects. If you use Absolute, it adds the percentage you specified regardless of how much of that color was already present in the image.

    Step 10

    Let’s check how our layers and images look at this point by viewing the images below.

    Step 11

    We’re looking pretty good. One last big thing: that umbrella, very washed out, and a blue umbrella on a blue sky is not the best choice. Let’s make it pop by making it orange. First, isolate the light blue parts. Since the shapes were pretty simple, I used the Polygonal Lasso Tool. You can also create paths, use the quick mask feature, or even use extract like we did earlier in this tute. Doesn’t matter how you do it, just get a selection of the blue parts of the umbrella shade.
    I’ve selected the light blue areas. Now they are isolated. Let’s create another Selective Color adjustment layer. See below for the exact values I used. Unlike the hue/saturation adjustment, you can make really broad color shifts without a lot of the artifacts and overly saturated pixels showing up.

    Step 12

    Since I maxed out the blacks in the neutral color channels, I decided to use yet another selective color adjustment layer in order to bump the contrast a little more. Press Command and Click the layer mask of the umbrella’s selective color adjustment layer. That will turn the mask into a selection. Make a new selective color adjustment layer. You just need to bump the black up in the neutral channel to darken it down a bit.

    Step 13

    From here on out, it’s the fine details that really make an image appear finished. The chairs’ fabric backs need some pumping up. That can be accomplished the same way as with the umbrella by using our new friend the selective color adjustment layer. The woman has some back fat sticking out. That’s not attractive. Let’s get rid of that in a nondestructive way.
    With the foreground layer selected, lasso the woman’s arm. Press Command+J. That puts the selection on its own layer. Now you can clone, stretch, and manipulate the new copy without destroying any of the original pixels. Same with the man’s face; he’s got some 5 o’clock shadow. Overall, his face is a too dark. Lasso it, copy it to a new layer, and experiment away.

    Conclusion

    That’s it! This process is how I start all of my photo-editing projects. We spent the time in the beginning to isolate the foreground subjects on their own layer. A lot of our masks are very simple to make. You’ll also notice that I haven’t touched any of the original base photo pixels. These nondestructive techniques make it easy to go backwards or start over.







    image

    Khamis, 22 April 2010

    ADAKAH ANDA MEMANG DILAHIRKAN UNTUK HIDUP "POKAI"?

    Ini adalah newsletter Dr. Azizan, mentor kekayaan dan kejayaan. InsyaAllah ada banyak lagi newsletter mcm ni dan saya nak kongsikan dengan anda. Tapi sebenarnya saya nak kumpul semua untuk remind and reprogramme....


    Oleh Dr.Azizan Osman (www.drazizan.com)

    Apa khabar mila ?

    Semoga mila sentiasa sihat diberkati Allah swt. dan dipermudahkan segala urusan. Diberi kebahagiaan, kesihatan, kekayaan, kejayaan dan keberkatan dari yang Maha Kuasa.

    "Adakah saya dilahirkan untuk hidup "pokai"?" Itulah soalan yang saya pernah tanya kepada diri saya suatu masa dulu. "Adakah saya memang seorang yang ditakdirkan gagal dan gagal lagi di dalam apa sahaja yang saya lakukan?", soalan lain yang biasanya menyusul selepas soalan pertama. Kadang-kadang duit ada tapi akan ada sahaja situasi penyebab duit itu "pergi", walaupun puas saya menyanyikan lagu "Jangan Kau Pergi". Saya juga pernah mengalami keadaan yang banyak sangat orang yang datang approach untuk buat macam-macam jenis bisnes sehingga saya tidak tahu mana satu saya perlu follow.

    Dulu, apabila saya menghadapi "malang" atas "malang", budak kecil dalam diri saya selalu mula membisikkan kata-kata negatif atau "berniat jahat" yang pernah saya dengar daripada orang lain.Kadang-kadang juga, saya pernah terfikir, adakah memang sengaja Tuhan menjadikan 2 kumpulan iaitu "mereka" yang kaya dan aku yang "broke", tak ada duit, kalau ada pun selalu "bocor", selalu tersilap langkah memilih pelaburan atau perniagaan dan aku memang ditakdirkan ditipu.

    Tetapi, itu dulu.... Masa polis pakai seluar pendek dulu, tapi sekarang segala-galanya telah berubah. Setelah berpuluh tahun hidup tanpa mengetahui dengan jelas apakah kekuatan, kelemahan, potensi serta bakat sebenar diri saya. Then saya telah mendapat formula mudah tentang kajian analisa diri manusia yang menggunakan "human sciense behaviour" menggunakan correlation theory yang berkaitan dengan kajian tarikh lahir seseorang. Tidak ada "kuasa" pada tarikh lahir seseorang melainkan hanya sebagai indicator untuk lebih mudah saya mengimbangi karektor dan watak diri saya.

    Hidup saya mula berubah. Saya mula tahu serta yakin yang semua orang mempunyai peluang untuk membina kejayaan serta kekayaan sekiranya mereka mempunyai ilmu tentang kejayaan sebagaimana yang diketahui oleh orang yang telah berjaya serta mempunyai mentor yang telah terbukti berjaya serta sistem yang boleh diikuti dengan mudah.

    Orang yang berjaya akan membina karektor untuk berjaya. Itulah prinsip asasnya. Apabila saya mempelajari kajian NLP (Neuro-Linguistik Program) yang mengkaji secara sainstifik mengenai pattern atau corak serta cara berfikir, emosi serta tingkah-laku dan tindakan orang yang berjaya dibandingkan orang yang gagal, ianya telah menjadi "turbo" kepada kejayaan saya hari ini di dalam perniagaan saya. Saya mempunyai empayar perniagaan yang terlibat di dalam industri pengiklanan, syarikat perunding pemasaran strategik, syarikat percetakan, syarikat pengurusan acara serta syarikat yang terlibat dengan pelaburan hartanah dan emas.

    Saya merupakan perunding motivasi dan potensi diri serta jurulatih kejayaan untuk beberapa organisasi dan syarikat korporat di Malaysia untuk beberapa tahun ini. Tetapi disebabkan minat saya serta hobi saya adalah untuk menyumbang kepada ramai di luar sana yang ramai "seperti saya" dulu, hidup tanpa matlamat yang jelas, selalu ditipu, selalu "melanggar dinding", selalu buat keputusan yang salah, selalu "duit bocor" dan macam-macam lagi tekanan, maka saya amat komited di dalam mengadakan "public program" untuk membantu anda untuk meningkatkan nilai serta kualiti hidup anda serta keluarga anda.

    Ramai orang yang ingin berjaya dalam hidup tetapi "end-up" tetapi tidak mempunyai ilmu, mentor atau sistem yang betul.

    Ramai orang yang selagi dia belum mempunyai ilmu, mentor atau sistem di dalam mengatur langkah hidupnya, perniagaannya atau kerjayanya, maka dia end-up selalu ditipu, "melanggar dinding" serta kebocoran wang.

    Ramai yang ingin bahagia, sihat, kaya, berjaya serta mendapatkan keberkatan dariNya tetapi belum jumpa caranya.

    Pernahkah anda belajar dengan bermentor mengkaji atau menganalisa tentang kekuatan, kelemahan, potensi serta bakat diri anda sebenarnya?

    Sekiranya belum, anda hampir terlambat! Kerana 2 program terakhir Seminar Kenali Potensi Diri yang diasaskan oleh saya akan berlangsung untuk kali terakhirnya di Hotel Emperor, Melaka pada hari Sabtu (24/4) serta di Wisma MCA, Jalan Ampang, Kuala Lumpur pada hari Ahad (25/4).

    Tidak kisahlah berapa pun umur anda, anda perlu mengenal apakah rahsia kejayaan atau kekayaan yang mungkin ada pada diri anda yang sebenarnya anda tidak perasan atau tidak tahu bukan? Saya telah membantu lebih 33,000 orang peserta membongkar potensi diri mereka secara "live" sepanjang 6 bulan ini.  Ramai yang telah meningkatkan kualiti hidup, kerjaya, perniagaan serta memperbaiki hubungan antara suami/isteri serta lebih bijak berkomunikasi dengan anak-anak serta lebih hebat di pejabat setelah mereka menyertai program 1-hari bersama saya ini.

    Yuran kursus adalah RM495 tetapi sempena program Revolusi 2010 ini, yuran tersebut adalah PERCUMA. Anda hanya perlu membayar yuran pendaftaran sebanyak RM50/tiket.

    Pendaftaran akan ditutup pada bila-bila masa sahaja lagi, anda dicadangan untuk bertindak sekarang dengan menghubungi 019/013-2442244 atau 019-2442400 atau 03-55191260 - Richworks Resources untuk pertanyaan atau pendaftaran.

    "Tak Kenal Maka Tak Kaya!"

    "Orang yang gagal akan mencari alasan untuk tidak bertindak pantas dan akhirnya mereka terus gagal, sekiranya anda ingin berjaya, anda perlu kenalpasti apakah alasan orang gagal dan JANGAN BUAT!"

    Jumpa saya untuk "Unlock Your Potential" diri anda.


    Dr.Azizan Osman
    Jurulatih & Mentor Kekayaan & Kejayaan
    www.skpd2010.com

    Rabu, 21 April 2010

    Kejadian aneh selepas kapal terbang terhempas

    HAMPIR 30 tahun kejadian berlaku, namun sehingga kini masih menjadi igauan dan ingatan penduduk sekitar Kampung Ladang, Gelang Patah, Johor Bahru, kawasan kapal terbang MH 653 milik Penerbangan Malaysia (MAS) terhempas dan mengorbankan 93 penumpang dan tujuh anak kapal pada 4 Disember 1977.

    Sehingga kini, punca nahas itu tidak diketahui, walaupun MAS mengesahkan ia dirampas. Menurut laporan, pesawat itu dirampas sebaik saja berlepas dari Pulau Pinang dan cuba mendarat di Lapangan Terbang Subang, tetapi terpaksa meneruskan penerbangan ke Singapura sebelum terhempas.

    Bagaimanapun, kejadian itu terus mewujudkan pelbagai andaian, cerita dan kenangan. Pelbagai cerita aneh turut diceritakan pelbagai pihak selepas kejadian itu.

    Antaranya, kisah seorang pemandu teksi mengambil penumpang wanita muda bersama seorang anak kecil di kampung itu, tidak jauh dari kawasan kemalangan. Penumpang berkenaan meminta dihantar ke Jalan Kebun Teh iaitu tanah perkuburan khas bagi menempatkan mangsa tragedi.

    Apabila sampai di situ, wanita itu meminta keluar sebentar untuk menziarah makam dengan menumpangkan anak kecilnya di tempat duduk hadapan teksi.

    Bagaimanapun, sebaik berpaling melihat wanita itu berjalan ke arah makam, anak kecil di sebelah tempat duduknya bertukar menjadi batu nisan dan wanita itu turut ghaib.

    Sehingga kini, tidak ada pokok termasuk pokok bakau dapat hidup di kawasan kapal terbang terhempas itu.

    Ketua Kampung Ladang, Tanjung Kupang, Abu Bakar Mohd Ali (gambar), 58, berkata beliau masih teringat kira-kira lima hari selepas kejadian, dia menerima kedatangan seorang pelanggan, seorang anggota polis hutan yang membeli barangan keperluan di kedai runcitnya.

    Beliau berkata, ketika itu, dia perasan, wang yang digunakan untuk membeli barangan adalah wang kertas RM5 yang banyak ditemui di lokasi kemalangan serta berbau darah.

    "Saya mengesyaki wang berkenaan milik mangsa yang terbabit dalam nahas itu. Saya mencium wang berkenaan untuk memastikannya selepas pelanggan berkenaan meninggalkan kedai dan saya yakin ia berbau darah," katanya.

    Abu Bakar berkata, berikutan kejadian itu, dia menjadi gelisah dan tidak dapat tidur semalaman.

    “Bagaimanapun apa yang menakutkan ialah bayangan lembaga hitam mengganggunya sehingga dia berasa seolah-olah ada benda berat menindih badannya.

    "Saya tidak dapat melihat dengan jelas lembaga hitam itu sama ada lelaki atau perempuan. Bagaimanapun, saya percaya ia disebabkan saya menerima wang milik mangsa kemalangan berkenaan.

    "Kejadian itu menyebabkan saya menjadi seperti tidak tentu arah dan sentiasa terperanjat hampir seminggu," katanya.

    Seorang nelayan, Sulaiman Othman, 58, berkata kawasan nahas berkenaan berhampiran sebuah pangkalan nelayan.

    Katanya, dia sering berulang-alik di kawasan itu termasuk pada hari kejadian apabila turun ke laut untuk menangguk udang kira-kira jam 7.30 malam bersama dua lagi rakan.

    "Kira-kira jam 8.45 malam, kami terdengar bunyi bising. Pada mulanya, kami ingat bunyi kapal terbang Singapura menjalani latihan. Bagaimanapun, bunyinya pelik dan berdesing seperti wisel.

    "Tidak berapa lama kemudian, kami melihat sebuah pesawat terbang rendah dan terdengar bunyi dentuman sebelum satu letupan kuat dan api menjulang beberapa puluh meter ke udara," katanya.

    Sulaiman berkata, kejadian itu menyebabkan pelbagai dokumen dan barangan turut tercampak ke laut.

    “Saya amat terkejut dan bersama seorang rakan kembali ke darat untuk melihat apa yang terjadi. Saya dapati pelbagai barangan bersepah berhampiran tempat kejadian seperti pakaian, makanan, kertas dan sebagainya.

    "Kami juga melihat satu daripada sayap kapal terbang berkenaan tercacak pada benteng manakala tayar di kawasan bakau. Selain itu, banyak wang kertas RM5 turut ditemui bertaburan di atas tanah serta perut manusia.

    "Semua mayat sudah hancur dan tidak lagi kelihatan bentuk. Apa yang kami dapat lihat ketika itu hanya gumpalan daging saja," katanya.

    Beliau yang dipercayai penduduk kampung pertama sampai di tempat kejadian mendakwa menemui ikan kurau kering masih elok di dalam sebuah bakul yang biasa dibawa masyarakat Cina pada masa itu.

    Katanya, tidak lama kemudian, satu helikopter dari Singapura sampai di tempat kejadian dan mula menyuluh ke tempat kejadian.

    "Mereka juga mengikuti pergerakan kami di lokasi berkenaan untuk tempoh beberapa minit menyebabkan kami meninggalkan lokasi berkenaan.

    "Mungkin mereka menyangka kami antara mangsa terselamat dalam nahas berkenaan," katanya yang mendakwa tidak lama kemudian berpuluh-puluh ambulans dan jentera bomba datang ke tempat kejadian untuk membantu mangsa nahas.

    Sulaiman berkata, tiga hari selepas kejadian, dia memasuki kawasan tragedi dan cuba mengambil sebelah kasut kulit yang ditemui di tempat kemalangan berkenaan.

    “Saya sungguh terkejut apabila mendapati ada kaki manusia di dalam kasut berkenaan. Saya juga ada mendengar cerita seorang penduduk kampung mengambil kasut di kawasan kemalangan tetapi terpaksa memulangkan semula apabila tidak dapat tidur," katanya.

    Bagaimanapun, Sulaiman dan Abu Bakar kesal kerana janji untuk membina peringatan di atas kawasan nahas berkenaan tidak ditunaikan.

    Kawasan itu kini diambil alih dan menjadi sebahagian tanah milik Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP).

    Tragedi itu mengorbankan 73 rakyat Malaysia, tiga rakyat Australia, Inggeris (lima), Jerman (empat), Afghanistan (satu), India (tiga), Thailand (satu), Jepun (satu), Singapura (satu), Kanada (satu) dan tiga rakyat Indonesia, Amerika Syarikat (satu), Cuba (dua) dan Greece (satu).


    Petikan: Berita Minggu 9/7/06

    Isnin, 19 April 2010

    Benarkah ini wujud?


    Saya memperoleh gambar ini dari emel sahaja, tetapi rasa seolah-olah tidak percaya....benarkah ini wujud? Di mana?
    Amat menyedihkan kerana bukan sahaja tidak pandai berbahasa malah juga mengira. Saya harap ini adalah seloroh dari pemiliknya dan bukanlah satu realiti......

    Khamis, 15 April 2010

    Mengapa orang yahudi bijak?

    Oleh : Dr. Stephen Carr Leon

    Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu “Mengapa Yahudi Bijak?”. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

    Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

    Maka saya pun tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

    Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

    Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano serta membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, “ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak” Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jemu beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

    Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan kurma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. Menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu-ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

    Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.


    Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa mengantuk dan lemah serta payah untuk memahami pelajaran disekolah.

    Di Israel, merokok adalah tabiat terpencil, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali-kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genetik, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yang cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yang mendalami bidang genetik dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah syarikat YAHUDI……)

    Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

    Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

    Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California , ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yang diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.


    Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid-murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupun kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institusi tinggi di Politeknik dan Universiti.

    Satu lagi yang di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktikkanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $USD 1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yang mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

    Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang-orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

    Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell computer, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan Dewan Perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

    Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yang bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah si ibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yang elok dan berhasiat yang baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yang tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

    Merokok menjanjikan generasi yang dungu dan sudah tentu genetik bodoh akan mengikut ke generasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu terpencil dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikatnya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan !!

    Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi dungu, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$.70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri...


    Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yang ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan generasi yang bijak seperti Yahudi? Jawapannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esei sepanjang 5 mukasurat penuh. Eseinya hanyalah mengenai, Mengapa saya gemarkan tomato!

    Selamat sejahtera dan semoga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.


    source : terima kasih kepada http://darigunong.blogspot.com/ kerana sudi memanjangkan artikel ini....

    Isnin, 12 April 2010

    Screen Capture Software


    http://www.digeus.com/products/snapit/snapit_screen_capture_3_5.html">Screen Capture Software

    It is a very convenient tool for bloggers. When you write posts on your blog you need to capture and crop images from different sources - this tool is for you.

    Here is brief information about our Product:

    SnapIt Screen Capture
    Capture anything you see on your PC screen! Don't waste time cropping your captures. Take a "snapshot" of anything exactly what you need, with just a click. Irreplaceable tool for Bloggers, Designers, Office Workers, Business People, Analysts, Technical Writers who have to describe interfaces, menus, buttons, etc.

    - Supports hotkeys, auto-saving, clipboard
    - Automatically copies screenshots to the clipboard
    - Tracks capture history, auto-saves captured images
    - Saves files in BMP, GIF, JPEG, PNG and TIFF formats
    - Auto-names captured images

    For more information please visit http://www.digeus.com/products/snapit/snapit_screen_capture_3_5.html

    Sincerely,
    Marie Christenson
    Tech Writer
    Digeus, Inc
    http://www.digeus.com

    Khamis, 8 April 2010

    Model Ekonomi Baru (MEB)

    Subject: 11 jenis manusia didoa Malaikat


    Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

    1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.


    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersa man ya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."


    2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.


    Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"

    3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.

    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."


    4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).


    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."

    5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.


    Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."


     














    6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.

    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di man a ia melakukan solat."


    7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.


    Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.

    "Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagai man a kalian meninggalkan hamba-Ku?"

    Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.'"


    8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.

    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"


    9. Orang yang membelanjakan harta (infak).

    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidak satu hari pun di man a pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak...' "


    10. Orang yang sedang makan sahur.


    Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."


    11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.

    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."


    Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. WAllahu'alam.Semoga kita termasuk dan tersenarai sama. InsyaAllah

    PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman . Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk man usia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan. Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.Kali ini penulis ingin menyenaraikan antara jenis man usia yang akan menerima doa malaikat.  Ketika itulah sewaktu kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat.

    Rabu, 7 April 2010

    Health Tips

    HEALTHY JUICES  



    Carrot  + Ginger + Apple  -Boost and cleanse our system.  



    Apple  + Cucumber + Celery -  Prevent cancer, reduce cholesterol, and  improve stomach upset and headache.  



    Tomato  + Carrot + Apple -Improve skin  complexion and bad breath.    



    Bitter  gourd + Apple + Milk-  Avoid bad breath  and reduce internal body heat.    



    Orange+ Ginger +  Cucumber- Improve Skin texture and moisture and  reduce body heat.  



    Pineapple  + Apple + Watermelon -  To  dispel excess salts, nourishes the bladder and kidney.  



    Apple  + Cucumber + Kiwi -To improve skin  complexion. 



    Pear  & Banana-  regulates sugar  content.  



    Carrot  + Apple + Pear + Mango -Clear body heat,  counteracts toxicity, decreased blood pressure and fight oxidization  .   



    Honeydew  + Grape + Watermelon + Milk- Rich in vitamin C + Vitamin B2 that  increase cell activity and strengthen body immunity.    



    Papaya  + Pineapple + Milk -Rich in vitamin C,  E, Iron. Improve skin complexion and metabolism.    



    Banana  + Pineapple + Milk -Rich in vitamin  with nutritious and prevent constipation.

    source : email


    Provided by All Famous Quotes

    Follow my post