Khamis, 26 Februari 2009

RAHSIA SURAH YASSIN AYAT KE 58

Barangsiapa yang membaca YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58 surah
tersebut "SALAAMUN QAULAN MIN RABBIN RAHIM" diulang sebanyak 7 kali untuk 7 niat baikmu, Insya Allah dengan izin Yang Maha Esa dan Maha
Kuasa, semua hajatmu akan dikabulkan.
Jika boleh niatkan sebegini:

1) YA-ALLAH YA-RAHIM, ampunkan dosa-dosaku dan saudara-maraku
2) YA-ALLAH YA-RAHMAN, kurniakan aku isteri,suami, anak-anak yang soleh
dan mencintai islam
3) YA-ALLAH YA-RAZZAK, kurniakan aku rezeki yang berkat,kerja yang baik
dan berjaya didunia dan akhirat.
4) YA-ALLAH YA-JABBAR, makbulkan hajat penghantar maklumat yang aku
dapat ini
5) YA-ALLAH YA-MUTAQABBIR, jauhkan aku dari sifat khianat dan munafiq
dan miskin
6) YA-ALLAH YA-WADUUD, kurniakan aku dan seluruh umat Muhammad yang
beriman kesihatan zahir batin
7) YA-ALLAH YA-ZALJALA LIWAL IKRAM, makbulkanlah semua hajatku, dan
redhaikanlah aku.....

AMINnnnn.

Sampaikan dakwah ini kepada sahabat anda seramai 7 orang atau lebih,
tiada kerugian bahkan digalakkan. Ikhlaskanlah hatimu menyampaikan
dakwah ini kerana Allah.
Dunia adalah pentas, akhirat tempatnya yang sebenar...

Mengapa Wanita Menangis?

Wanita Ciptaan Yang Sangat Indah...

Wanita Cantik yg suka Menangis...


Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa engkau menangis?"

"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti", kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti"

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.

Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"


Allah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"
"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kau tahu:

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."
"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya tempat dimana cinta itu ada."

Kirimkan ini kepada setiap wanita yang Anda kenal hari ini untuk memperingati Bulan Sejarah Wanita.
Jika Anda lakukan, sesuatu yang baik akan terjadi.
Anda akan menambah harga diri wanita!


Kirimkan msg ini juga kepada kaum lelaki,
supaya mereka sedar dan ingat akan
kecantikan wanita mereka yang azali..
bukan pada kecantikan luaran semata-mata
Selami lah hati wanita mu.. dan ingat lah...
Setiap Wanita itu Cantik

Nutritional Needs Of Children



1. How important is nutrition to children?

Childhood years are critical years in which a child develops in terms of size and physiological functions. Hence, a balanced nutrition is crucial and any nutritional imbalances (deficiencies or excesses) can have adverse impact on their growth, development and immune system.
2. Is there a need for a particualr nutrient for their optimal health?
The general food pyramid can be used to meet children’s nutritional needs as they are designed for age 2 onwards. However, appropriate serving size for each food group must be administered, especially in relation to their body weight and physical activity level. In addition, the rule of food variety also applies to children for a balanced nutrition.
3. Do children need multivitamins?
When children have difficulty in getting a balanced nutrition from their daily diet, multivitamins can be considered. Multivitamins may be taken to complement daily diet, not to replace main meals. It is also important to consult proper advice on the type of supplement that a child can take.
4. What are children’s main nutritional problems?
Nutrient deficiencies and nutritional excesses are the culprits. Common nutrient deficiencies are protein and energy; minerals, especially iron, zinc and calcium and vitamins, especially vitamins A and B. Deficiencies can result in retarded growth, poor physical and mental development and performance and frequent infections due to poor immunity. Meanwhile, too much fat and carbohydrate intake can lead to overweight and obesity and increase the risk of chronic diseases like hypertension, diabetes, heart disease and certain cancers later in life.
5. What are the causes of nutritional problems?
The main causes are lack of knowledge, inavailability of nutritious foods, poor eating habits related to psycho-social development and selective eating. Parents and caregivers must understand that children’s nutritional needs must be met in order to reduce the risk of nutritional problems.

CNI Nutritionist‘s Recommendation

CNI offers a range of nutritional supplements to cater for children’s needs to help them attain a healthy body and high intellectual performance. Our well-known products are CNI Young Intelmax, CNI Young Emulsion, CNI IgMax, CNI Bioplus, CNI Royal Honey Plus and CNI Royal Jelly Vita C.

From www.mycni.com.my

Rabu, 25 Februari 2009

Tom Yam Chicken Soup

Ingredients A

1.Tom Yam Paste 100g
2.Big Onion 150g (remove skin
and cut into 6 pieces)
3.Tomato 150g (cut into
6 pieces)
4.Tomato Puree 2 tablespoons
Celery 100g (sliced)
5.Cili Padi 40g (meshed)
6.Lemongrass 1 stalk (meshed)
7.Turmeric Leaf 1 piece
8.Galangal 2 pieces
9.Kaffir Lime Leaves 5 pieces
10.Chicken Drumstick 400g (cut into pieces)
11.Water 1300cc

Ingredients B

1.Salt 1 teaspoon
2.Sugar 1 teaspoon
3.Lime Juice 2 tablespoons
4.Parsley Leaf sprinkle

Method

1.Add ingredients A into the 26cm stock pot and cook.
2.Later, add in Ingredients A to the cooked soup.
3.While soup is cooked, add ingredients B

This is a healthy style Tom Yam Soup. If you want it more delicious, put some meat or sea food inside.So lets try!

Selasa, 24 Februari 2009

Rumah Pusaka



Rumah pusaka ini di wariskan dari datuk nenek moyangku.
Rumah pusaka ini kukuh dan indah.
Moyangku tinggal di sini bukan sendiri,
ada Ah Chong dan Muthusamy sekeluarga.
Mula-mula mereka duduk di anjung rumah.....moyangku anggap mereka ibarat keluarga.
Makan bersama, kerja bersama, cari makan bersama.....Ah Chong dan muthusamy rajin bekerja...
Kalau tak bekerja, kami nak makan apa?
Kami duduk disini dah lama....
Kami ibarat keluarga.
Cucu-cicit duduk bersama.
Lain hulu lain belakang, lain dulu lain sekarang......
Rumah pusaka ini masih milik kami,
tapi milik kami semua?

MPV Exora


Proton Exora yang mempesonakan


Sudahkah anda melihat model MPV Proton yang pertama? Kalau anda belum lagi melihatnya, di sini saya ada beberapa gambar untuk anda. Gambar ini diupload dari internet dan boleh dikatakan dari segi bentuknya, agak menarik dan nampak luas. Saya difahamkan bahawa enjinnya adalah berkapasiti 1.6 dan enjin Campro CPS (kalau saya silap sila betulkan).





Model ini didatangkan dengan harga yang agak kompetitif iaitu RM 80k++. Sudah pastinya ia memberi pulangan yang baik bagi pengguna Malaysia. Selain dari itu, Proton juga menawarkan penukaran kereta proton lama kepada model baru untuk pengguna menikmati diskaun.







Rekaan dalamannya, agak biasa bagi saya dan tiada yang nampak menarik. Harapan saya, jika tidak keterlaluan, mungkin kemasan dalaman boleh ditambah agar nampak elegan dan mewah.

Petua Mencuci Blender

Blender yang kotor pasti sukar dibersihkan kerana hampir setiap hari digunakan. Maka sudah pasti kotoran yang melekat itu perlu disental namun jika kita menggunakan berus, ia akan menyebabkan permukaan dalam blender akan tercalar dan ini akan memudaratkan kesihatan kita. Ini kerana bahan kimia pada permukaan plastik yang tercalar akan bertindakbalas dengan bahan makanan.

Cuba anda praktikkan petua ini....

1-Masukkan sedikit air dan sedikit bahan pencuci ke dalam blender/mixer
2-Ambil kulit telur dan masukkan sekali ke dalam blender/mixer tersebut
3-?ON? kan blender/mixer anda tu sehingga beberapa ketika



Lihatlah hasilnya.
Kulit telur yang anda masukkan ke dalam blender/mixer tersebut akan hancur setelah anda ?ON? blender/mixer tersebut.
Kulit telur yang telah hancur itu sebenarnya berperanan sebagai ?pemberus? bagi mencuci blender anda.
Selain blender/mixer, petua ini juga boleh digunakan untuk membasuh bekas minuman/botol air/kole air yang sukar untuk dibasuh.


Caranya ialah:
1-Masukkan sedikit air dan sedikit bahan pencuci ke dalam bekas minuman/kole air
2-Masukkan kulit telur yang telah dihancurkan
3-Goncangkan bekas minuman/botol air/kole air sehingga kotoran hilang


Mudahkan petua ini?
Cubalah!
Kemudian, ajarkanlah petua yang hebat ini kepada ibu atau makcik anda nanti.
Nescaya pasti ibu dan makcik anda akan berterima kasih kepada anda.

Isnin, 23 Februari 2009

Manusia Dan Bunian

Di sebalik dunia nyata yang kita tempuhi, ada kehidupan sama seperti manusia tetapi terselindung dan tidak dapat disingkap pancaindera biasa.

Penduduk alam ghaib itu dikatakan memiliki budaya setempat seperti bermain kompang dan berzanji, memiliki wajah dan fizikal seperti manusia.


Penghuni dunia itu juga hidup bermasyarakat, mendirikan rumah dan penempatan sama seperti kita malah dikatakan turut menunaikan haji dengan menaiki kenderaan sama seperti manusia.

“Apa yang membezakan orang bunian dengan manusia ialah jika berpakaian, semuanya mesti satu warna. Dari baju ke seluar sama warna,” kata Pengasas Pusat Rawatan Islam Manarah di Kuang, Selangor; Dr Jahid Sidik.

Dr Jahid yang juga bekas pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya berkata, selain warna pakaian; berdasarkan pengalaman dan kes yang dirujuk kepadanya, semua aktiviti bunian sama seperti manusia.

“Cuma manusia tidak nampak mereka. Dalam al-Quran juga menyatakan manusia tidak dapat melihat makhluk ghaib seperti syaitan, jin dan bunian kerana mereka tidak memiliki jasad. Manusia memiliki empat unsur iaitu air, api, tanah dan angin tetapi bunian menyamai jin hanya memiliki unsur api dan angin (menyebabkan mereka tidak berjasad),” katanya.

Beliau yang berpengalaman hampir 15 tahun dalam perubatan Islam berkata, sehingga kini ada dua teori dikemukakan mengenai kewujudan dan asal usul orang bunian.

“Mengikut cerita orang lama termasuk guru saya; asal bunian ialah apabila manusia berkahwin dengan jin. Sememangnya dalam kitab fekah ada perbincangan mengenai perkahwinan antara manusia dan jin.

“Berdasarkan pengalaman yang dirujuk kepada saya, membuktikan perkahwinan antara jin dan manusia memang berlaku dalam kehidupan ini,” katanya yang turut menjelaskan bahawa perkahwinan itu menyebabkan bunian memiliki rupa dan budaya seperti manusia tetapi memiliki unsur api dan angin menyamai jin.

Satu teori lain mengenai kewujudan bunian adalah mereka pada asalnya manusia alim dan soleh, taat kepada perintah Allah tetapi akibat sebab tertentu, mereka terlalai dan melakukan kejahatan.

“Akibat malu berhadapan dengan manusia, mereka berdoa kepada Allah supaya kewujudan mereka tidak dilihat manusia. Ada versi mengatakan kejadian ini berlaku pada zaman Sahabat tetapi ada yang mengatakan ia berlaku sebelum zaman Rasulullah serta pada zaman Nabi-Nabi terdahulu,” katanya.

Beliau berkata, manusia biasa tidak dapat melihat bunian atau jin tetapi keadaan itu boleh berlaku dalam beberapa keadaan tertentu, dengan izin Allah. Antaranya apabila ada jin atau bunian yang menumpang dalam badannya tanpa disedari individu itu.

“Ada orang berkata, bayi dapat melihat bunian atau jin kerana mereka masih suci. Itu tidak benar, sebenarnya bayi dapat melihat perkara ghaib itu kerana bunian atau jin menumpang di badannya.

“Ada satu kes seorang bapa mendakwa anak kecilnya istimewa (psikik) kerana dapat melihat benda ghaib. Selepas dibawa kepada saya, didapati dalam badannya ada jin dan selepas makhluk itu dikeluarkan, anak kecil itu kembali normal,” katanya.

Selain itu, manusia mampu melihat bunian jika makhluk itu menzahirkan jasadnya dan kebiasaannya kemampuan bunian menunjukkan fizikalnya berlaku apabila bunian itu mempelajari ilmu tertentu. Sebaliknya manusia juga boleh melihat bunian jika mereka mempelajari ilmu tertentu.

Dr Jahid menceritakan beberapa kes bunian yang dirujuk kepadanya sepanjang terbabit dalam bidang perubatan Islam itu.

“Satu kes di Kota Tinggi, Johor. Dua pemuda masuk ke hutan mencari rotan tetapi seorang daripada mereka hilang ketika hari hampir malam.

“Operasi mencari dijalankan tetapi lelaki itu tetap tidak dijumpai sehinggakan ahli keluarga dan penduduk kampung menganggap pemuda itu sudah meninggal dunia akibat dibaham binatang buas. Masa berlalu dan kehilangan pemuda itu semakin kurang dibualkan penduduk dan ahli keluarga.

“Tiba-tiba, kira-kira lebih setahun selepas kehilangannya, pemuda itu kembali ke rumah keluarganya dan membawa bersama seorang anak dan isteri,” katanya.

Pemuda itu menceritakan, pada hari kehilangannya, dia tersesat dalam hutan dan apabila menjelang malam, ketika mencari jalan keluar, dia terjumpa sebuah rumah.

Selepas berehat semalaman, pemuda itu meminta izin pulang tetapi disuruh pemilik rumah tinggal bersama mereka dan berkahwin dengan anak perempuannya.

Selepas setahun, lelaki itu diizinkan menjenguk keluarganya di alam manusia tetapi selepas itu, dia diberi pilihan oleh mentuanya sama ada ingin terus berada di alam bunian atau bersama manusia. Lelaki itu memilih kekal bersama anak dan isterinya di alam bunian.

Kes kedua diceritakan Dr Jahid berlaku pada tahun-tahun terakhir jemaah haji menggunakan kapal laut sebagai pengangkutan. Dalam sebuah kabin, ditempatkan tiga lelaki dan selepas berkawan, mereka bertukar alamat apabila ingin berpisah.

“Apabila pulang, seorang dari mereka yang tinggal di Kedah mengambil keputusan melawat kenalannya di Muar, Johor. Sebaik sampai di Muar, dia menunjukkan alamat kepada pemandu teksi yang berasa pelik kerana tiada kampung di kawasan itu.

“Apabila sampai, didapati memang tiada penempatan di situ, selepas berjalan masuk ke dalam sedikit, baru dia menjumpai kampung dan rumah kenalannya. Tetapi selepas beberapa ketika berada di tangga rumah kenalan itu, dia ditolak seorang pemuda dan sebaik terjatuh, dia melihat rumah dan kampung ghaib sebaliknya digantikan dengan semak belukar,” katanya.

Kes ketiga lebih menyedihkan. Seorang gadis meminta pertolongan Dr Jahid untuk memisahkannya daripada suaminya lelaki bunian. Beberapa tahun sebelum perkahwinan mereka, lelaki itu mendatangi gadis itu dan mengugut supaya mengahwininya atau gadis itu akan mengalami sakit misteri.

Gadis itu enggan menyebabkan dia diserang penyakit misteri selama dua tahun. Akibat tidak tahan menanggung kesakitan sehingga menyebabkannya lumpuh, gadis itu bersetuju berkahwin dengan lelaki bunian berkenaan.

Bantuan yang diminta daripada Dr Jahid bagaimanapun dibatalkan gadis itu dipercayai selepas diugut suami buniannya dan sehingga kini, tidak diketahui nasib wanita itu.

FAKTA

- Bunian tidak ditakrif dalam al-Quran tetapi keajaiban Allah sama seperti kejadian manusia kembar.

- Manusia yang bersahabat atau berkawan dengan bunian, menjatuhkan martabat mereka sebagai khalifah Allah.

- Tidak seperti jin yang boleh terbang dan memiliki kemampuan lain, Bunian hidup seperti manusia dengan berjalan kaki, bercucuk tanam cuma bezanya mereka tidak dilihat manusia walaupun hidup di alam yang sama.

- Bunian boleh menyakiti manusia secara ghaib tetapi bagi bunian yang mempelajari ilmu tertentu, mereka boleh menyakiti manusia secara fizikal.

- Rawatan digunakan Dr Jahid untuk merawat gangguan jin atau bunian adalah kaedah ketukan. - Tanda-tanda seseorang diganggu bunian atau jin adalah berkelakuan pelik seperti melihat benda ghaib, berat badan kekal tetapi apabila diangkat terasa berat selain kesan aneh pada tubuh badan.

- Manusia tidak digalakkan berkawan dengan bunian kerana sukar diketahui sama ada bunian itu benar-benar beriman atau kafir.

- kaedah menjauhkan gangguan bunian atau jin adalah dengan menjaga ibadat wajib dengan sempurna selain memperbanyakkan ibadat sunat serta solat hajat, solat taubat dan berdoa.

petikan dari hikmatun.wordpress.com

Jumaat, 20 Februari 2009

Better Spoken English Course


Semua peserta menamatkan kursus dengan jayanya


Khusyuk dan fokus semasa sesi ceramah


Ini kumpulan Cheese Cake



Pada 16 hingga 20 Februari 2009, Bahagian Pembangunan Manusia dan Latihan,KPTM telah menganjurkan sebuah lagi siri kursus Better Spoken English. Penceramah yang dijemput adalah Pn. Azarina Binti Abu Kassim. Beliau mempunyai pengalaman yang luas dalam Bahasa Inggeris dan kini bertugas sebagai penceramah bebas melalui Iris Perfect Resources.Urusetia bagi kursus ini adalah Cik Nor Azzra Binti Saparman dan ini merupakan kali ke 2 saya mengikuti kursus yang diuruskan oleh Cik azzra.

Para peserta yang hadir adalah dari seluruh Kolej Komuniti dan Politeknik seluruh malaysia seramai 29 orang.Lokasi yang telah dipilih adalah Hotel Le Paris International Port Dickson.

Seperti biasa dalam setiap kursus yang saya hadiri pasti ada pengalaman yang tersendiri dan menarik.Masing-masing datang dari latar belakang yang berbeza dan selain dari mendapat ilmu dan kemahiran yang baru, saya juga dapat melihat gelagat dan personaliti pelbagai individu.

Ada di antara kami memiliki nama gelaran yang unik yang dapat diingati sampai bila-bila, seperti Montelo, Matt Bross, Joe 2cahayasuri,Mawi dan Ikin dan Papa.Pendek kata, masing-masing ada keunikan yang tersendiri dan kami menjalani kursus dalam keadaan kami yang sebenar.

Sekali-sekala keluar dari rutin kerja seharian sememangnya berbaloi.Satu faedah yang amat ketara setelah mengikuti kursus ini adalah, ia dapat meningkatkan tahap keyakinan dan personaliti diri.Seperti kata Pn. Azarina, "we are not born to be a speaker but we are trained to be a speaker".Kita hanya perlukan keyakinan untuk bercakap di hadapan khalayak umum di samping pengetahuan melalui pembacaan amatlah penting.

Selain dari itu, kami dapat memantapkan lagi penguasaan bahasa tersebut yang menjadi bahasa pengantar terpenting selepas bahasa melayu.Ternyata pada hakikatnya, ia tidak sesukar yang kita sangkakan kerana tanpa kemahuan untuk menyertai kursus ini, maka segalanya tak kan bermula.Maka bertitik tolak dari sini, saya harap selepas ini kita akan meneruskan proses pembelajaran ini sehingga berjaya kelak.

Apapun, harapan saya agar peserta dapat mempraktikkan segala ilmu yang telah dipelajari sepanjang kursus ini. Saya juga amat berharap agar kita semua saling berhubung dan bertukar-tukar cerita walaupun kita saling berjauhan.

Khamis, 19 Februari 2009

4 Perkara Yang Bila Dilihat Pasti Mendapat Pahala

Sesungguhnya rahmat Allah SWT sangat luas.Untuk mendapatkan ganjarannya, tidak semestinya kita perlu mempunyai masa lapang yang panjang, mahupun harta yang bertimbun-timbun.

Di sini saya ingin berkongsi tentang 4 perkara yang bila kita lihat sahaja, pasti akan mendapat ganjaran dari Allah SWT.

1. Melihat Kaabah
2. Melihat wajah Ibu
3. Melihat kitab suci Al Quran
4. Melihat Laut (Antara kekuasaan Allah SWT)

semoga dengan sedikit ilmu ini dapat kita amalkan bersama....

Rabu, 18 Februari 2009

Tips Soalan Esei Untuk Peperiksaan Pegawai Gred 41

Ada satu tips yang ingin saya kongsi dengan rakan-rakan semua iaitu tips untuk menjawab solan esei bagi Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Gred 41. Tips ini khas bagi calon-calon yang kurang persediaan atau tiada idea untuk mengarang esei semasa peperiksaan berlangsung.

Jadikan soalan-soalan ini sebagai isi utama karangan anda pada setiap perenggan.

Siapa(Who)
Apa(What)
Dimana(Where)
Bila(When)
Kenapa(Why)

Bagaimana(How)

Jika anda berjaya menghuraikan soalan tersebut berdasarkan tajuk karangan yang dikehendaki maka anda sudah mamilik 6 perenggan.

Tambahkan pembukaan dan kesimpulan, maka siaplah karangan anda.

saya ucapkan SELAMAT MENCUBA DAN SELAMAT MAJU JAYA!

Ahad, 15 Februari 2009

Peperiksaan Pegawai Tadbir Dan Diplomatik

Pada 21 Februari 2009 ni akan berlangsung peperiksaan PTD di seluruh cawangan serata Malaysia. Saya juga merupakan salah seorang calon yang akan mengambil peperiksaan di Seremban.

Seperti pada peperiksaan yang lepas-lepas, saya membuat persedian mental yang kukuh kerana peperiksaan ini benar-benar mencabar minda dan mental seseorang. Melalui masa yang diberikan dan soalan-soalan yang amat mencabar terutamanya pada bahagian esei bahasa melayu dan bahasa inggeris. Selebihnya saya perlu mengikuti maklumat semasa samaada di peringkat malaysia dan antarabangsa. Pendek kata untuk menjadi seorang PTD, seseorang itu mestilah ideal dari semua aspek. Bukanlah perfect tapi sederhana dan ideal.

Saya pernah terbaca dalam internet, yang mana ujian peronaliti yang diberi semasa peperiksaan itu sebenarnya adalah untuk mencari individu yang seimbang. Bukanlah untuk mencari individu yang perfect. Tiada siapa di dalam dunia ini yang sempurna, jadi dalam semua soalan yang diberikan, tidak semestinya semua mempunyai jawapan yang positif.

Saya harap rakan-rakan yang mengambil peperiksaan ini dapat bertenang dan bersedia dengan topik-topik semasa yang berlaku sekarang ini. Dalam banyak-banyak topik tu saya yakin, mesti ada kaluar soalan esei berkenaan alam sekitar (ni cuma target je). So enjoy lah menjawab soalan k....

p/s : jika ada komen tambahan, saya alu-alukan untuk menulis di sini....

Jumaat, 13 Februari 2009

ASSOCIATION OF SOUTHEAST ASIAN NATIONS

Asean Member Countries

Brunei
Cambodia
Indonesia
Lao PDR
Malaysia
Myanmar
Philippines
Singapore
Thailand
Vietnam


ESTABLISHMENT

The Association of Southeast Asian Nations or ASEAN was established on 8 August 1967 in Bangkok by the five original Member Countries, namely, Indonesia, Malaysia, Philippines, Singapore, and Thailand. Brunei Darussalam joined on 8 January 1984, Vietnam on 28 July 1995, Lao PDR and Myanmar on 23 July 1997, and Cambodia on 30 April 1999.

As of 2006, the ASEAN region has a population of about 560 million, a total area of 4.5 million square kilometers, a combined gross domestic product of almost US$ 1,100 billion, and a total trade of about US$ 1,400 billion.



OBJECTIVES

The ASEAN Declaration states that the aims and purposes of the Association are: (1) to accelerate economic growth, social progress and cultural development in the region and (2) to promote regional peace and stability through abiding respect for justice and the rule of law in the relationship among countries in the region and adherence to the principles of the United Nations Charter.

The ASEAN Vision 2020, adopted by the ASEAN Leaders on the 30th Anniversary of ASEAN, agreed on a shared vision of ASEAN as a concert of Southeast Asian nations, outward looking, living in peace, stability and prosperity, bonded together in partnership in dynamic development and in a community of caring societies.

In 2003, the ASEAN Leaders resolved that an ASEAN Community shall be established comprising three pillars, namely, ASEAN Security Community, ASEAN Economic Community and ASEAN Socio-Cultural Community.



FUNDAMENTAL PRINCIPLES

ASEAN Member Countries have adopted the following fundamental principles in their relations with one another, as contained in the Treaty of Amity and Cooperation in Southeast Asia (TAC):

mutual respect for the independence, sovereignty, equality, territorial integrity, and national identity of all nations;

the right of every State to lead its national existence free from external interference, subversion or coercion;

non-interference in the internal affairs of one another;

settlement of differences or disputes by peaceful manner;

renunciation of the threat or use of force; and

effective cooperation among themselves.


ASEAN SECURITY COMMUNITY

Through political dialogue and confidence building, no tension has escalated into armed confrontation among ASEAN Member Countries since its establishment more than three decades ago.

To build on what has been constructed over the years in the field of political and security cooperation, the ASEAN Leaders have agreed to establish the ASEAN Security Community (ASC). The ASC shall aim to ensure that countries in the region live at peace with one another and with the world in a just, democratic and harmonious environment.

The members of the Community pledge to rely exclusively on peaceful processes in the settlement of intra-regional differences and regard their security as fundamentally linked to one another and bound by geographic location, common vision and objectives. It has the following components: political development; shaping and sharing of norms; conflict prevention; conflict resolution; post-conflict peace building; and implementing mechanisms. It will be built on the strong foundation of ASEAN processes, principles, agreements, and structures, which evolved over the years and are contained in the following major political agreements:

ASEAN Declaration, Bangkok, 8 August 1967;

Zone of Peace, Freedom and Neutrality Declaration, Kuala Lumpur, 27 November 1971;

Declaration of ASEAN Concord, Bali, 24 February 1976;

Treaty of Amity and Cooperation in Southeast Asia, Bali, 24 February 1976;

ASEAN Declaration on the South China Sea, Manila, 22 July 1992;

Treaty on the Southeast Asia Nuclear Weapon-Free Zone, Bangkok, 15 December 1997;

ASEAN Vision 2020, Kuala Lumpur, 15 December 1997; and

Declaration of ASEAN Concord II, Bali, 7 October 2003.

In recognition of security interdependence in the Asia-Pacific region, ASEAN established the ASEAN Regional Forum (ARF) in 1994. The ARF’s agenda aims to evolve in three broad stages, namely the promotion of confidence building, development of preventive diplomacy and elaboration of approaches to conflicts.

The present participants in the ARF include: Australia, Brunei Darussalam, Cambodia, Canada, China, European Union, India, Indonesia, Japan, Democratic Republic of Korea, Republic of Korea (ROK), Lao PDR, Malaysia, Mongolia, Myanmar, New Zealand, Pakistan, Papua New Guinea, the Philippines, the Russian Federation, Singapore, Thailand, the United States, and Viet Nam.

The ARF discusses major regional security issues in the region, including the relationship amongst the major powers, non-proliferation, counter-terrorism, transnational crime, South China Sea and the Korean Peninsula, among others.



ASEAN ECONOMIC COMMUNITY

The ASEAN Economic Community shall be the end-goal of economic integration measures as outlined in the ASEAN Vision 2020. Its goal is to create a stable, prosperous and highly competitive ASEAN economic region in which there is a free flow of goods, services, investment and a freer flow of capital, equitable economic development and reduced poverty and socio-economic disparities in year 2020.

The ASEAN Economic Community shall establish ASEAN as a single market and production base, turning the diversity that characterises the region into opportunities for business complementation and making the ASEAN a more dynamic and stronger segment of the global supply chain. ASEAN’s strategy shall consist of the integration of ASEAN and enhancing ASEAN’s economic competitiveness.

In moving towards the ASEAN Economic Community, ASEAN has agreed on the following:

institute new mechanisms and measures to strengthen the implementation of its existing economic initiatives including the ASEAN Free Trade Area (AFTA), ASEAN Framework Agreement on Services (AFAS) and ASEAN Investment Area (AIA);

accelerate regional integration in the following priority sectors by 2010: air travel, agro-based products, automotives, e-commerce, electronics, fisheries, healthcare, rubber-based products, textiles and apparels, tourism, and wood-based products.

facilitate movement of business persons, skilled labour and talents; and

strengthen the institutional mechanisms of ASEAN, including the improvement of the existing ASEAN Dispute Settlement Mechanism to ensure expeditious and legally-binding resolution of any economic disputes.

Launched in 1992, the ASEAN Free Trade Area (AFTA) is now in place. It aims to promote the region’s competitive advantage as a single production unit. The elimination of tariff and non-tariff barriers among Member Countries is expected to promote greater economic efficiency, productivity, and competitiveness.

As of 1 January 2005, tariffs on almost 99 percent of the products in the Inclusion List of the ASEAN-6 (Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia, the Philippines, Singapore, and Thailand) have been reduced to no more than 5 percent. More than 60 percent of these products have zero tariffs. The average tariff for ASEAN-6 has been brought down from more than 12 percent when AFTA started to 2 percent today. For the newer Member Countries, namely, Cambodia, Lao PDR, Myanmar, and Viet Nam (CLMV), tariffs on about 81 percent of their Inclusion List have been brought down to within the 0-5 percent range.

Other major integration-related economic activities of ASEAN include the following:

Roadmap for Financial and Monetary Integration of ASEAN in four areas, namely, capital market development, capital account liberalisation, liberalisation of financial services and currency cooperation;

trans-ASEAN transportation network consisting of major inter-state highway and railway networks, including the Singapore to Kunming Rail-Link, principal ports, and sea lanes for maritime traffic, inland waterway transport, and major civil aviation links;

Roadmap for Integration of Air Travel Sector;

interoperability and interconnectivity of national telecommunications equipment and services, including the ASEAN Telecommunications Regulators Council Sectoral Mutual Recognition Arrangement (ATRC-MRA) on Conformity Assessment for Telecommunications Equipment;

trans-ASEAN energy networks, which consist of the ASEAN Power Grid and the Trans-ASEAN Gas Pipeline Projects;

Initiative for ASEAN Integration (IAI) focusing on infrastructure, human resource development, information and communications technology, and regional economic integration primarily in the CLMV countries;

Visit ASEAN Campaign and the private sector-led ASEAN Hip-Hop Pass to promote intra-ASEAN tourism; and

Agreement on the ASEAN Food Security Reserve.

ASEAN SOCIO-CULTURAL COMMUNITY

The ASEAN Socio-Cultural Community, in consonance with the goal set by ASEAN Vision 2020, envisages a Southeast Asia bonded together in partnership as a community of caring societies and founded on a common regional identity.

The Community shall foster cooperation in social development aimed at raising the standard of living of disadvantaged groups and the rural population, and shall seek the active involvement of all sectors of society, in particular women, youth, and local communities.

ASEAN shall ensure that its work force shall be prepared for, and benefit from, economic integration by investing more resources for basic and higher education, training, science and technology development, job creation, and social protection.

ASEAN shall further intensify cooperation in the area of public health, including in the prevention and control of infectious and communicable diseases.

The development and enhancement of human resources is a key strategy for employment generation, alleviating poverty and socio-economic disparities, and ensuring economic growth with equity.

Among the on-going activities of ASEAN in this area include the following:

ASEAN Work Programme for Social Welfare, Family, and Population;
ASEAN Work Programme on HIV/AIDS;
ASEAN Work Programme on Community-Based Care for the Elderly;
ASEAN Occupational Safety and Health Network;
ASEAN Work Programme on Preparing ASEAN Youth for Sustainable Employment and Other Challenges of Globalisation;
ASEAN University Network (AUN) promoting collaboration among seventeen member universities ASEAN;
ASEAN Students Exchange Programme, Youth Cultural Forum, and the ASEAN Young Speakers Forum;
The Annual ASEAN Culture Week, ASEAN Youth Camp and ASEAN Quiz;
ASEAN Media Exchange Programme; and
Framework for Environmentally Sustainable Cities (ESC) and ASEAN Agreement on Transboundary Haze Pollution.
EXTERNAL RELATIONS

The ASEAN Vision 2020 affirmed an outward-looking ASEAN playing a pivotal role in the international community and advancing ASEAN’s common interests.

Building on the Joint Statement on East Asia Cooperation of 1999, cooperation between the Southeast and Northeast Asian countries has accelerated with the holding of an annual summit among the leaders of ASEAN, China, Japan, and the Republic of Korea (ROK) within the ASEAN Plus Three process.

ASEAN Plus Three relations continue to expand and deepen in the areas of security dialogue and cooperation, transnational crime, trade and investment, environment, finance and monetary, agriculture and forestry, energy, tourism, health, labour, culture and the arts, science and technology, information and communication technology, social welfare and development, youth, and rural development and poverty eradication. There are now thirteen ministerial-level meetings under the ASEAN Plus Three process.

Bilateral trading arrangements have been or are being forged between ASEAN Member Countries and China, Japan, and the ROK. These arrangements will serve as the building blocks of an East Asian Free Trade Area as a long term goal.

ASEAN continues to develop cooperative relations with its Dialogue Partners, namely, Australia, Canada, China, the European Union, India, Japan, the ROK, New Zealand, the Russian Federation, the United States of America, and the United Nations Development Programme. ASEAN also promotes cooperation with Pakistan in some areas of mutual interest.

Consistent with its resolve to enhance cooperation with other developing regions, ASEAN maintains contact with other inter-governmental organisations, namely, the Economic Cooperation Organisation, the Gulf Cooperation Council, the Rio Group, the South Asian Association for Regional Cooperation, the South Pacific Forum, and through the recently established Asian-African Sub-Regional Organisation Conference.

Most ASEAN Member Countries also participate actively in the activities of the Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC), the Asia-Europe Meeting (ASEM), and the East Asia-Latin America Forum (EALAF).



STRUCTURES AND MECHANISMS

The highest decision-making organ of ASEAN is the Meeting of the ASEAN Heads of State and Government. The ASEAN Summit is convened every year. The ASEAN Ministerial Meeting (Foreign Ministers) is held annually.

Ministerial meetings on the following sectors are also held regularly: agriculture and forestry, economics (trade), energy, environment, finance, health, information, investment, labour, law, regional haze, rural development and poverty alleviation, science and technology, social welfare, telecommunications, transnational crime, transportation, tourism, youth. Supporting these ministerial bodies are committees of senior officials, technical working groups and task forces.

To support the conduct of ASEAN’s external relations, ASEAN has established committees composed of heads of diplomatic missions in the following capitals: Beijing, Berlin, Brussels, Canberra, Geneva, Islamabad, London, Moscow, New Delhi, New York, Ottawa, Paris, Riyadh, Seoul, Tokyo, Washington D.C. and Wellington.

The Secretary-General of ASEAN is appointed on merit and accorded ministerial status. The Secretary-General of ASEAN, who has a five-year term, is mandated to initiate, advise, coordinate, and implement ASEAN activities. The members of the professional staff of the ASEAN Secretariat are appointed on the principle of open recruitment and region-wide competition.

ASEAN has several specialized bodies and arrangements promoting inter-governmental cooperation in various fields including the following: ASEAN Agricultural Development Planning Centre, ASEAN-EC Management Centre, ASEAN Centre for Energy, ASEAN Earthquake Information Centre, ASEAN Foundation, ASEAN Poultry Research and Training Centre, ASEAN Regional Centre for Biodiversity Conservation, ASEAN Rural Youth Development Centre, ASEAN Specialized Meteorological Centre, ASEAN Timber Technology Centre, ASEAN Tourism Information Centre, and the ASEAN University Network.

In addition, ASEAN promotes dialogue and consultations with professional and business organisations with related aims and purposes, such as the ASEAN-Chambers of Commerce and Industry, ASEAN Business Forum, ASEAN Tourism Association, ASEAN Council on Petroleum, ASEAN Ports Association, Federation of ASEAN Shipowners, ASEAN Confederation of Employers, ASEAN Fisheries Federation, ASEAN Vegetable Oils Club, ASEAN Intellectual Property Association, and the ASEAN-Institutes for Strategic and International Studies. Furthermore, there are 58 Non-Governmental Organizations (NGOs), which have formal affiliations with ASEAN.

More information on ASEAN can be found at the ASEAN Internet homepage at www.aseansec.org.

Kepada yang ingin membantu

Semalam selepas habis waktu kerja, saya telah kerumah seorang kawan saya yang telah kematian suaminya hampir setahun yang lepas. Telah lama saya tidak menjenguknya dan perasaan bersalah bercampur baur setelah 3 bulan tidak menjejak kaki ke rumahnya. Segalanya seperti biasa, namun apabila saya masuk ke rumah, saya dapat lihat keadaan yang agak daif dan tidak terurus.

Allahyarham suami Kak Ros (bukan nama sebenar) adalah rakan sekerja saya. beliau seorang yang baik dan suka menolong. Setelah arwah pergi saya menjadi rapat dengan Kak Ros. Namun sejak kebelakangan ini saya lihat Kak Ros seolah terhimpit dengan keadaan hidup. Sebelum ini semasa harga getah melambung, dalam seminggu Kak ros boleh mendapat RM 400 seminggu. Namun setelah harga getah jatuh, Kak ros cuma boleh mendapat RM 100 seminngu. Bayangkanlah defisit perbelanjaan mereka sekarang.

Kak Ros mempunyai 5 orang anak. Sebelum ini 2 orang anaknya dihantar ke asrama. Namun kerana tidak mampu menanggung kos asrama yang mencecah RM 1000 sebulan, Kak Ros mengambil keputusan untuk memindahkan anaknya ke sekolah biasa.

Kak Ros hanya mempunyai lesen L motosikal. Dengan keupayaan itu dia tidak dapat keluar kemana-mana untuk membeli keperluan yang tidak terjual di kampungnya. Maka dia terpaksa berjalan kaki sejauh 1.5 km untuk keluar ke simpang kampung bagi mendapatkan perkhidmatan bas.

Kata Kak Ros, setakat untuk belanja makan dan sekolah anak-anak, dia masih mampu untuk menyediakannya walau terpaksa mengorek duit simpanan di bank. Namun apa yang saya risaukan adalah masa depan anaknya. Dulu arwah pernah menyatakan hasratnya melihat anak-anaknya berjaya dan saya juga melihat bahawa hanya itulah satu-satunya cara untuk mengubah nasib keluarga.

Jika ada pembaca yang ingin membantu atau berkongsi pendapat dengan saya, saya amat alu-alukan. Jauh di sudut hati saya, saya ingin membantu keluarga ini. Tetapi bagaimana?

Bahasa Inggeris Untuk Matematik Dan Sains

Kita sering melihat berita di dada akhbar berkenaan isu bahasa inggeris dalam subjek matematik dan sains. Sama ada anda sedar atau tidak, isu ini sedang hangat diperkatakan sekarang.

Namun mereka yang sangat menentang adalah dari pihak pejuang bahasa tanah air. Mereka ini memang kita tidak nafikan sumbangan mereka dalam bidang sastera dan persuratan melayu. Jadi, persoalan saya, adakah kata-kata mereka ini kita boleh pandang ringan dan boleh ditolak ketepi begitu sahaja?

Sememangnya ada pro dan kontranya apabila kita menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa penngantar dalam kehidupan seharian kita. Saya yakin ramai diluar sana mempunyai pendapat sendiri dalam isu ini. Namun setiap perkara itu perlu kita lihat dari sudut perspektif yang luas dan mencakupi semua aspek. Ini kerana kita hidup dalam kelompok masyarakat yang besar. Maka segala keputusan perlulah dibuat dengan mengambilkira kepentingan bersama.

Berdasarkan pengalaman saya sebagai guru kelas tusyen di salah sebuah pusat tusyen di Nilai, Negeri Sembilan, saya melihat bahawa pelaksanaan subjek Matematik dan Sains dalam bahasa inggeris telah melahirkan pelajar yang sangat mementingkan hafalan dan bukan kefahaman. Pelajar lebih menumpukan kepada maksud soalan dan bukan dari sudut praktikalnya. Hasilnya pelajar hanya boleh menjawab soalan yang diberikan tanpa dapat mempraktikkanya dalam situasi yang berbeza atau keluar dari skop pembelajaran. Dalam erti kata yang lain pelajar adalah menghafal dan bukan memahami suatu perkara dengan mendalam.

Ini berbeza dengan pelajar luar bandar yang sememangnya kurang menggunakan bahasa inggeris dalam kehidupan seharian. Mereka nyatanya sukar memahami pelajaran tersebut hanya kerana batasan bahasa inggeris. Adakah ini adil bagi mereka sedangkan apa yang lebih penting adalah memahami subjek tersebut dan bukan memahami ayatnya sahaja.

Sememangnya bahasa inggeris adalah bahasa pengantar antarabangsa, namun ia bukanlah segalanya. Walaupun masyarakat melayu tidak terlalu menguasai bahasa inggeris tetapi itu tidak bermaksud yang orang melayu tidak berjaya. Tetap ada golongan melayu atau bumiputera yang dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat antarabangsa.

Dalam era globalisasi ini, kedudukan bahasa melayu lebih tercabar dan kewibawaan ini adakah dapat bertahan sekiranya kita sendiri yang menggugat martabat bahasa melayu itu sendiri. Secara logiknya kita mempunyai sumber yang banyak dalam bahasa inggeris. Namun jika dibandingkan, adakah sumber dalam bahasa melayu itu juga banyak?

Kesimpulanya, kita mempunyai banyak cara untuk meningkatkan penguasaan bahasa inggeris, namun berapa banyakkah cara untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu. Dengan ini saya serahkan kepada saudara untuk menilainya.

Khamis, 12 Februari 2009

MENGAPA SAYA ADA BLOG

Mengapa saya ada blog?

Mengapa saya......ada blog??

Mengapa.......saya ada blog???

Mengapa saya ada blog.....


Sebab saya suka menulis.
Sebab saya suka berkongsi idea.
Saya suka melihat pandangan orang lain tentang satu perkara...
Saya suka berkawan...
Sebab saya suka tengok orang suka dan bahagia...
Saya nak bercerita.
Saya nak dengar orang bercerita...
Saya nak simpan semua benda yang saya sayang dalam blog.
Saya nak orang baca tulisan saya.
Saya nak orang bagi pendapat mereka....

Akhir sekali,

kenapa saya suka blog?

Sebab dia best!!!!!

Rabu, 11 Februari 2009

Video hantu

Cuba tonton video ini....

PETUA MERANCANG JANTINA BAYI

Kebanyakan pasangan yang baru berumahtangga akan berangan-angan untuk mendapatkan cahayamata lelaki atau perempuan. Namun walaupun segalanya telah ditentukan oleh Allah SWT, kita boleh berusaha untuk mendapatkan zuriat mengikut jantina yang diharapkan.

Saya ingin berkongsi petua dengan anda semua. Apapun, selain dari berusaha,berdoalah agar impian kita tercapai. Walaupun demikian, anak adalah anugerah Allah SWT, maka terimalah dia seadanya.

Amalkan petua ini semasa berusaha mendapat zuriat dan pada awal janin terbentuk.

Petua mendapat anak lelaki :

1. Makan makanan laut seperti kerang, kupang, udang, sotong, ikan dan lain-lain.
2. Tidak digalakkan makan makanan masam.
3. Makan sayuran hijau seperti bayam dan lain-lain.

Petua mendapat anak perempuan :

1. Makan makanan masam seperti limau, mangga, asam dan lain-lain.
2. Makan buah-buahan.
3. Elakan makanan laut yang banyak.

Bolehlah berusaha dari sekarang. Saya sendiri telah mencubanya. Saya rasa ia amat berkesan. Selain itu berserah sahaja pada Allah SWT.

CNI GOLD MEAL




•Contain complete nutrition like potassium, energy and soluble fibre
•contain cereal and oat to help lower cholesterol, risk of cardiovascular diseases and increases the immune system's response


•15 sachets x 25g

Sudah lama saya nantikan kemunculan produk ini.Dulu CNI ada mengeluarkan produk sepertinya, tetapi telah dihentikan atas sebab-sebab tertentu. Namun kini produk ini muncul kembali dan berwajah baru. Cubalah dan ia sangat bagus bagi mereka yang ingin mengawal pemakanan.

ROYAL JELLY VITA-C





•Contains Vitamin C to fullfil your body's daily need
•Fortified with pure royal jelly for better nourishment
•Water-soluble and can be absorbed and digested by your body easily

Vita-C ni sesuai untuk semua peringkat umur. Anak saya yang berumur 1 tahun pun sudah mula mengambilnya. Tapi sukatannya adalah separuh tablet sahaja. Ia sangat mudah dihadam dan sangat semula jadi tanpa perasa atau pewarna tiruan. Sekiranya kita larutkan tablet vita-c dalam air yang bercampur sedikit iodin, larutan berwarna tersebut akan jernih semuala.

Petua Untuk Wanita Mengandung

Petua ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri setelah melahirkan dua orang anak. Jika ada rakan-rakan yang ingin berkongsi petu, boleh juga berbuat demikian dengn emelkan pada saya atau berilah komen diruangan komen.

Supaya anak bijak :

-Makan coklat
-Makan buah tembikai
-Baca Al-Quran

Supaya anak cantik :

-Minum air soya (apa saja dari soya)
-Makan buah jambu
-Makan isi buah kelapa muda

Larangan :

-Jangan duduk atas akar-akar pokok
-Jangan lilit tuala di leher
-Jangan duduk atas tangga
-Jangan duduk di tengah pintu
-Jangan tidur semasa gerhana
-Jangan makan organ dalaman haiwan
-Jaga percakapan
-Jangan terlalu gembira (ketawa)
-Jangan melihat perkara yang pelik-pelik

Biasanya yang saya amalkan adalah memakan CNI Royal Jelly. Selalulah berzikir kerana ia akan mengingatkan kita pada Allah. Bertawakal agar anak yang bakal dilahirkan nanti akan menjadi anak yang sihat dan bahagia dunia dan akhirat.

Kita melihat orang mengandung seperti tiada apa. Tapi sebenarnya apa yang dikendong itu adalah nyawa anugerah Illahi. Maka Ibu yang sedang mengandung harus dihormati dan dihargai.

Selasa, 10 Februari 2009

Royal Jelly




Royal Jelly merupakan susu lebah yang kaya dengan khasiat semulajadi seperti pelbagai vitamin, mineral, antioksidan dan antipenuaan. Ia merupakan makanan lengkap yang pada asalnya hanya lah untuk sang Ratu Lebah.

Royal Jelly sangat membantu dalam mengekalkan kesihatan badan dan awet muda. Ia sangat membantu dalam pembinaan sel-sel baru dan boleh menambah tenaga dan metabolisme badan.

Royal Jelly juga sangat baik untuk wanita mengandung. Bagi anak-anak yang sedang belajar, ia boleh meningkatkan fokus minda dan menghalang keletihan. Bagi golongan berusia, Royal Jelly boleh memberi tenaga dan mengurangkan gejala seperti cepat lupa dan sakit-sakit sendi atau tulang.

Bagi mereka yang menghidap sakit kronik, rankaian kesihatan CNI boleh membantu. Ini melalui pengambilan berkala CNI Royal Jelly, CNI Life Enzim dan CNI Organik. Anda boleh mengetahui langkah pemakanan dengan menghubungi saya di 012-2936597 (Syamilah).

Pendek kata, Royal Jelly ini memang sesuai untuk semua golongan usia. Ia adalah makanan tambahan yang lengkap untuk kesihatan yang menyeluruh. Akhir kata, memelihara adalah lebih baik dari mengubati.

Permata Suri


PERMATA SURI

•Enhances sexual intimacy
•Reduces physiological problems encountered by women like period pains and white discharge
•Tightens muscles especially in the vagina, stomach and breasts.


•330ml x 1 bottle

Khasiatnya ialah boleh meningkatkan hubungan intimasi dan kesihatan dalaman wanita. Menyembuhkan gejala 'period pains' dan keputihan.Ia boleh menguatkan otot vagina wanita terutamanya untuk wanita selepas melahirkan. Mengandungi ramuan herba khusus untuk wanita.Setelah mengamalkannya, kita akan nampak perubahan yang ketara pada wajah dan rasa segar dan bertenaga. Kulit lebih cantik,anjal dan gebu.Wajah akan berseri dan kemerah-merahan.

RM 38.00 (wm)

Water Life System



CNI WATERLIFE SYSTEM

•Teknologi canggih sistem WaterLife
•Air tulen dan sihat
•Gugusan molekul air yang kecil
•Menjimatkan dan pragmatik
•Konsep DIY – mudah dipasang dan diguna
•Mengandungi mineral
•Menjana tenaga & Qi
•Kemas & praktikal
•Dengan 7 blok penapis

Dengan WaterLife® Water:

•minuman anda lebih sedap & menyelerakan
•nutrien makanan tambahan lebih mudah diserap & berkesan
•kesan produk penjagaan kulit lebih terserlah
•bahan makanan lebih bersih & baik


Sebenarnya terdapat banyak jenis penapis air yang sedia dijual di pasaran sekarang. Tak semestinya mahal, tetapi bergantung pada kemampuan masing-masing. Sebelum membeli bandingkan harga dan kualiti penapis yang sama seperti yang kita nak beli. Jangan beli je tanpa membuat kajian terlebih dahulu. Selain dari itu ketahanan barang dan alatganti yang mudah diperolehi juga perlu kerana Ini boleh meningkatkan nilai wang yang kita belanjakan disamping dapat menjamin kos yang berpatutan untuk jangkamasa yang panjang.

Untuk maklumat lanjut sila hubungi saya :

Syamilah (012-2936597)

Rabu, 4 Februari 2009

PEGAWAI TADBIR DAN DIPLOMATIK M41

Peperiksaan ini bertujuan menguji kebolehan calon berfikir secara sistematik. Di samping itu, ia juga bertujuan menguji sejauh mana calon dapat menggunakan ilmu pengetahuan yang telah diperolehi melalui latihan akademik, bacaan dan pengalamannya. Adalah ditegaskan di sini bahawa peperiksaan ini tidak sekali-kali bertujuan mengukur ilmu pengetahuan calon semata-mata dalam sesuatu bidang yang khusus. Soalan-soalan yang dikemukakan meliputi berbagai-bagai lapangan ilmu pengetahuan.

Calon-calon yang mengambil peperiksaan ini adalah dari beraneka jurusan dan soalan-soalan juga adalah dari berbagai-bagai bidang ilmu pengetahuan. Oleh yang demikian, mungkin ada soalan-soalan yang anda tidak boleh menjawab kerana diluar bidang ilmu pengetahuan anda tetapi anda tidak perlu bimbang kerana ada pula soalan-soalan yang anda seharusnya boleh menjawab sebab perkara-perkara itu di dalam bidang ilmu pengetahuan anda. Tegasnya peperiksaan ini adalah adalah untuk menguji kematangan pemikiran anda yang telah anda semai dan pupuk sepanjang riwayat persekolahan dan pengajian anda. Kesimpulannya matlamat akhir peperiksaan ini adalah untuk mengukur kualiti dan potensi anda sebagai bakal Pegawai Tadbir dan Diplomatik.

Kelulusan dalam peperiksaan ini adalah satu daripada syarat lantikan. Peperiksaan ini bertujuan menguji kebolehan calon berfikir secara sistematik. Di samping itu, ia juga bertujuan menguji sejauh mana calon dapat menggunakan ilmu pengetahuan yang telah diperolehi melalui latihan akademik, bacaan dan pengalamannya. Adalah ditegaskan di sini bahawa peperiksaan ini tidak sekali-kali bertujuan mengukur ilmu pengetahuan calon semata-mata dalam sesuatu bidang yang khusus. Soalan-soalan yang dikemukakan meliputi berbagai-bagai lapangan ilmu pengetahuan.

PANDUAN UMUM

1. Di hari peperiksaan calon hendaklah membawa perkara-perkara berikut :

i. Surat Panggilan Menduduki Peperiksaan;,
ii. Kad Pengenalan;
iii. Pensil 2B atau BB, pen dan Pemadam lembut; dan
iv.Lain-lain peralatan yang difikirkan perlu.

2. Calon-calon mestilah berada di pusat peperiksaan lima belas (15) minit sebelum peperiksaan dimulakan.

3. Calon-calon mestilah mematuhi arahan Ketua Pengawas.

4. Calon-calon tidak dibenarkan bercakap atau cuba berhubung dengan lain-lain calon semasa peperiksaan sedang berjalan. Sila angkat tangan jika ada masalah atau pertanyaan.

5. Calon-calon hanya boleh meninggalkan dewan peperiksaan selepas tiga (30) minit masa peperiksaan dimulakan

6. Semua jawapan hendaklah dibuat dalam kertas jawapan yang disediakan iaitu :
i. Kertas OMR - bagi soalan-soalan dalam seksyen A, B dan C.
ii. Kertas tulis SPA - bagi soalan-soalan esei dalam seksyen D dan E.

7. No. Kad pengenalan yang dicatat pada kertas jawapan hendaklah sama seperti dalam Surat Panggilan Menduduki Peperiksaan.

SUKATAN PEPERIKSAAN

Peperiksaan ini mempunyai satu (1) bahagian dan dibahagikan kepada lima (5) seksyen seperti berikut :

Seksyen A - Pengetahuan Am mengenai Malaysia dan Alam Sekeliling.
Seksyen B - Daya menyelesaikan masalah.
Seksyen C - Pengertian Dan Kefahaman Terhadap Esei-esei.
Seksyen D - Esei Bahasa Melayu.
Seksyen E - Esei Bahasa Inggeris.

SEKSYEN A - PENGETAHUAN AM MENGENAI MALAYSIA DAN ALAM SEKELILING.

Masa : 45 minit

Bilangan Soalan : 60

Markah : 30



Di dalam kertas peperiksaan ini calon dikehendaki mengetahui secara umum perkara-perkara berkaitan dengan pemerintahan di Malaysia dan perkara-perkara lain berkenaan dengan politik, ekonomi, sosial, sains, teknologi, sastera, kebudayaan, kesenian, muzik, sukan dan lain-lain perkembangan di seluruh dunia pada amnya dan khususnya yang ada kena mengena dengan Malaysia. Perkara ini terlalu umum dan tidak ada buku-buku teks yang tertentu untuk dibaca dan soalan-soalan akan disediakan begitu meluas. Soalan-soalan akan ditarafkan kepada peringkat pengetahuan am yang difikirkan patut diketahui oleh rakyat Malaysia yang mempunyai Ijazah Sarjana Muda di dalam aneka lapangan akademik. Siswazah-siswazah yang selama ini mengikuti perkembangan-perkembangan dunia melalui surat khabar, majalah dan buku-buku akan mudah menjawab soalan-soalan ini. Tujuan seksyen ini adalah untuk menguji daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di dunia sekelilingnya pada amnya dan Malaysia khasnya.



Contoh Soalan


1. Deklarasi Kuala Lumpur 1971 ialah satu persetujuan mengenai :

A. Penubuhan ASEAN.
B. Penubuhan kawasan aman, bebas dan berkecuali di Asia Tenggara.
C. Penubuhan pasaran bersama untuk ASEAN.
D. Keputusan Filipina berkenaan dengan pengguguran tuntutan Kerajaan mereka ke atas Sabah.
E. Penubuhan pakatan Ketenteraan di antara negara-negara ASEAN.
Jawapan - B

2. Apabila Yang di-Pertuan Agong melantik Perdana Menteri, baginda hendaklah memilih seorang Ahli Dewan Rakyat yang boleh mendapat sokongan majoriti dan ia mestilah seorang yang

A. Beragama Islam.
B. Pernah menjadi Menteri Kabinet.
C. Keturunan Melayu.
D. Menjadi warganegara mengikut operasi undang-undang.
E. Menjadi warganegara secara masukan.
Jawapan - D

SEKSYEN B - DAYA MENYELESAIKAN MASALAH

Masa : 45 minit
Bilangan Soalan : 40
Markahh : 20





Di dalam kertas ini calon-calon dikehendaki menyelesaian masalah-masalah dengan menggunakan :

i. Logik untuk menyelesaikan masalah;
ii. Menginterpretasi Data; dan
iii. Konsep-konsep matematik.

(I) Kebolehan menggunakan logik untuk menyelesaikan masalah.

Di dalam soalan ini calon-calon dikehendaki menggunakan kepintaran pemikiran dan juga logik untukmemberi jawapan yang tepat ataupun untuk jawapan-jawapan yang salah. Calon-calon akan diberi berbagai-bagai masalah. Calon-calon dikehendaki menggunakan segala kepintaran berfikir untuk mencari jawapan.

Contoh Soalan

1. Sila pilih kenyataan-kenyataan yang boleh dipercayai yang telah diberikan oleh individu berikut :

Peguambela : ”Yang dituduh tidak bersalah kerana ia tidak berada di tempat kejadian jenayah berlaku”.

Jururawat : ”Jika anda makan ubat ini tiga (3) kali sehari, awak akan sembuh dengan segera”.

Profesor : ”Keadaan Inflasi Di Malaysia akan Ekonomi berkurangan dalam masa dua (2) tahun lagi memandangkan perkembangan ekonomi dunia sekarang”.

Penganggur : ”Saya sudah memohon kerja di lima buah tempat, tetapi semua memberi jawapan tidak ada kerja kosong”.

A. Peguambela.
B. Jururawat.
C. Profesor Ekonomi.
D. Penganggur.
E. Peguambela dan Jururawat.
Jawapan - D

Penjelasan

Kenyataan peguambela tidak boleh diterima kerana ia adalah satu kenyataannya sahaja, yang mungkin tidak berbukti, yang memutuskan secara muktamat ialah Hakim. Lagi pun peguambela sudah tentu menyebelahi pihak anak guamnya.

Kenyataan Jururawat tidak boleh diterima kerana Jururawat tidak dapat menjamin penyakit boleh sembuh.

Kenyataan Profesor Ekonomi tidak boleh diterima kerana ia merupakan satu ramalan sahaja.

Hanya kenyataan penganggur sahaja yang boleh diterima kerana ia adalah kenyataan benar berlaku kepadanya.

2. Mengikut undang-undang perbuatan mencuri adalah mengambil harta orang lain dengan tujuan melarikan harta itu daripada yang mempunyainya.

Pada suatu hari Y telah pergi ke kedai dan mengambil sebungkus coklat dengan tidak membayar dan telah memakan coklat tersebut. Sehari kemudian Y berperasaan kesal dan telah balik ke kedai tersebut dan membuat pengakuan bahawa ia telah mengambil coklat itu. Dia juga meminta maaf dan sanggup membayar balik harga coklat itu. Tuan punya kedai itu tidak mahu menerima bayaran da sebaliknya telah membuat laporan kepada Polis. Dalam keadaan ini mengikut petikan Undang-undang seperti di atas, Y adalah

A. Tidak bersalah kerana ia sanggup membayar coklat tersebut.
B. Bersalah kerana tuan punya kedai tidak memaafkannya.
C. Bersalah kerana mengambil coklat itu tanpa bayaran.
D. Tidak bersalah kerana ia telah membuat pengakuan ia mengambil coklat itu dengan sengaja.
E. Tidak bersalah kerana ia telah meminta maaf.
Jawapan - C

Penjelasan

Persoalan pokok di sini ialah sama ada perbuatan Y itu dianggap senagai mencuri atau tidak disisi Undang-undang. Nyata sekali Y telah mengambil coklat itu dan memakannya dan dengan itu, ”melarikan harta itu daripada yang mempunyainya”. Dengan itu Y adalah bersalah. Oleh yang demikian jawapan yang boleh diterima ialah di antara B dan C. Y bersalah bukan kerana tidan dimaafkan oleh tuan punya kedai tetapi Y bersalah kerana telah mengambil coklat itu tanpa bayaran. Soal sama ada tuan kedai memaafkannya atau tidak, tidak timbul. Oleh yang demikian jawapan yang paling tepat ialah C.

(II) Kebolehan Menginterpretasi Data

Calon akan diberikan beberapa masalah yang menggunakan berbagai perangkaan. Daripada berbagai-bagai perangkaan ini calon dikehendaki menganalisanya untuk meyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan. Untuk memudahkan calon memberi jawapan, calon-calon adalah digalakkan menggunakan graf, jadual dan sebagainya.





Contoh Soalan

Sila gunakan jadual berikut untuk menjawab soalan-soalan berikutnya :-
Kadar cukai Di Malaysia

0 - 5000 2,500 @ 6% = 150
+ 2,500 @ 9% = 225

5,000 - 7,500 5,000 = 375
+ 2,500 12% = 300

7,500 - 10,000 7,500 = 675
+ 2,500 15% = 375

10,000 - 15,000 10,000 = 1,050
+ 5,000 20% = 1,000

15,000 - 20,000 15,000 = 2,050
+ 5,000 25% = 1,250

20,000 - 25,000 20,000 = 3,350
+ 5,000 30% = 1,500

25,000 - 35,000 25,000 = 4,800
+ 10,000 35% = 3,500

35,000 - 50,000 35,000 = 8,300
+ 15,000 40% = 6,000

50,000 - 75,000 50,000 = 14,300
+ 25,000 45% = 11,250

75,000 - 100,000 75,000 = 22,500
+ 25,000 50% = 12,500



1. Jumlah cukai yang dibayar bagi pendapatan bercukai yang berjumlah RM 8,500 ialah

A. RM 815
B. RM 825
C. RM 820
D. RM 1,050
Jawapan - B

2. Pendapatan bercukai anda tahun ini ialah RM 20,000 dan pada tahun hadapan anda akan mendapat pendapatan bercukai sebanyak RM 23,000. Berapakah jumlah cukai tambahan yang harus anda bayar bagi tahun hadapan?

A. RM 200
B. RM 300
C. RM 900
D. RM 1,500
E. RM 2,400
Jawapan - C

3. Jika anda membayar cukai RM 240 bagi tahun 1996 berapakah pendapatan bercukai anda bagi tahun tersebut?

A. RM 3,000
B. RM 5,000
C. RM 3,500
D. RM 4,500
E. RM 4,750
Jawapan - C

(III) Menyelesaikan Masalah Dengan Menggunakan Konsep-konsep Matematik.

Konsep matematik yang digunakan termasuklah algebra dan geometri. Asas-asas matematik yang digunakan adalah tidak melebihi sukatan peperiksaan tingkatan 5 (SPM). Oleh yang demikian adalah dianggap soalan-soalan ini sesuai untuk semua calon kerana semua calon telah melalui Tingkatan 5. Walaupun ada calon yang pengkhususannya ialah matematik di peringkat universiti, ini tidak bermakna lebih mudah bagi mereka menjawab daripada calon-calon yang lain kerana soalan-soalan ini adalah lebih merupakan soalan logik, hanya penyelesaian masalah memerlukan pengetahuan konsep-konsep matematik di peringkat Tingkatan 5.

Contoh Soalan

1. Dalam satu pertandingan Bola Sepak sebanyak 8 pasukan mengambil bahagian. Jika perlawanan diadakan secara liga (setiap pasukan mesti bertemu antara satu sama lain) berapakah jumlah perlawanan yang akan dilangsungkan dalam pertandingan tersebut?

A. 28
B. 49
C. 56
D. 62
E. 64
Jawapan - A

Cara mendapatkan jawapan

Ada 8 pasukan yang mengambil bahagian. Tiap-tiap pasukan mesti bertemu antara satu dengan lain. Oleh itu tiap-tiap pasukan mesti bermain sebanyak 7 kali. Ini bermakna terdapat 56 (8 x 7) permainan, tetapi satu pasukan bertemu dengan pasukan lain hanya sekali. Oleh itu untuk mengelakkan pengiraan dua kali permainan maka jumlah permainan ialah 8x7/2 = 28

1. Di dalam sebuah kelas ada 40 orang penuntut. 90% daripada mereka mengambil peperiksaan; 3/4 daripada yang mengambil peperiksaan itu telah lulus. Berapakah jumlah penuntut yang lulus?

A. 27
B. 30
C. 33
D. 36
E. 37
Jawapan - A

Cara mendapat jawapan

90% daripada 40 = 36
3/4 daripada 36 = 27

SEKSYEN C – PENGERTIAN DAN KEFAHAMAN TERHADAP ESEI-ESEI

Masa : 35 minit

Bilangan Soalan Objektif : 20 soalan

Markah : 10

Calon-calon akan diberi 4 petikan esei yang mengandungi di antara 300 hingga 400 perkataan setiap satu iaitu 2 dalam Bahasa Melayu dan 2 dalam Bahasa Inggeris. Bagi setiap esei calon akan diberi 5 solan yang akan menguji kefahaman dan pengertian calon terhadap esei yang diberi. Bagi esei-esei dalam Bahasa Melayu soalan-soalannya adalah dalam Bahasa Melayu. Bagi esei-esei dalam Bahasa Inggeris soalan-soalannya adalah dalam Bahasa Inggeris. Soalan-soalan akan berasaskan kepada esei yang diberi dan bukan kepada pengetahuan calon sendiri. Oleh yang demikian jawapan hendaklah berpandukan kepada kandungan esei yang diberikan. Soalan-soalan akan ditumpukan kepada perkara-perkara berikut :

(i) Perkara yang penting yang dinyatakan atau tujuan utama esei tersebut;
(ii) Penerangan- penerangan atau kenyataan yang nyata dan jelas seperti tersebut dalam esei;

(iii) Kenyataan-kenyataan ataupun pemikiran yang disindir atau tempelak daripada esei tersebut;

(iv) Aliran pemikiran dan asas-asas perbahasaan seperti yang diberi oleh penulis;

(v) Perasaan penulis itu sama ada menyokong atau menolak, memberi pendapat yang bebas suka/duka dan sebagainya.





Contoh Soalan

Esei

Takhta juga menjadi pemerintah atau kerajaan. Raja mempunyai kata pemutus mengenai sesuatu perkara.

Baginda kadang-kadang mewakilkan kuasa itu kepada Memanda Menteri atau Bendahara dan kadangkala menjalankan tugas pemerintahan itu oleh baginda sendiri. Di sini timbulnya istilah Kerajaan yang berasal dari konsep ”raja yang bekerja”. Takhta juga menjalankan peranan sebagai bahan pengadilan, tempat tiap-tiap kes itu dijalankan di hadapan raja di dalam istana, dan rajalah yang menjadi hakim dan memberi kata putus. Sejarah Melayu telah menunjukkan bahawa Hang Tuah telah dihukum bunuh oleh Sultan Melaka atas sifat baginda sebagai hakim. Kemudian, baginda menyesal di atas hukuman itu. Nasib Hang Tuag tidak dibunuh, tetapi hanya disembunyikan oleh Bendahara.

Oleh kerana ketiga-tiga tugas yang amat berat itu tidak dilaksanakan secara berkesan oleh seseorang raja, maka tugas itu telah diserahkan dan diwakilkan kepada orang lain untuk menjalankannya. Dalam konteks moden, ketiga-tiga tugas itu dijalankan oleh Parlimen sebagai badan membuat undang-undang pemerintah atau Kerajaan sebagai badan yang melaksanakan undang-undang dan badan kehakiman sebagai badan pengadilan. Di negara kita, takhta masih kekal sebagai satu simbol lambang perpaduan, sebagai tempat memohon belas kasihan dan pengampunan, dan sebagai gedung pengurniaan bintang-bintang kehormatan.

Sejarah telah menunjukkan juga bahawa setengah-setengah negara, takhta telah dialihkan dari istana dan ditempatkan di muzium untuk dijadikan bahan sejarah budaya. Pada awal abad kesembilan belas, ada lebih daripada 900 buah takhta dalam dunia ini, tetapi bilangan ini telah turun satu demi satu – kepada 240 buah dalam abad ke dua puluh – hanya terdapat sebanyak 40 buah takhta.

Takhta Merak Kayangan di Iran dari istana ke muzium sejarah kerana rakyat Iran tidak lagi memberi kepercayaan dan taat setia kepada takhta, kononnya Takhta Merak Pahlavi tidak melebihi kuasa yang ada padanya.

Sejarah telah menunjukkan bahawa takhta yang dialihkan dari istana ke muzium sejarah adalah hasil daripada salah nasihat yang diberikan oleh penasihat-penasihat istana yang tidak bertanggungjawab kepada rakyat. Sebenarnya penasihat-penasihat istana ini adalah terdiri daripada mereka yang mencari keuntungan jangka pendek bagi kepentingan diri mereka tanpa memikirkan kepentingan rakyat dan negara. Apabila keadaan ini berlaku, maka lambat laun rakyat akan memberontak dan takhta akan tergugat. Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis rahsia atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga takhta, namun tidak satu pun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata. Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekalipun digunakan, namun tidak satu pun dapat menyekat kemaraan aspirasi rakyat. Jika kehendak rakyat dimakbulkan Allah, maka berpindahlah takhta dari istana ke muzium seni dan budaya.

1. Mengikut penulis :

A. Raja-raja pemerintah harus diberi kuasa penuh.
B. Raja-raja pemerintah patut dihapuskan.
C. Raja-raja pemerintah patut menyerah balik kuasa.
D. Raja-raja pemerintah patut hanya bertugas sebagai penaung dan pemerintah dibuat oleh rakyat sendiri.
E. Raja-raja pemerintah patut berkecuali.
Jawapan - D

2. Mengikut pendapat penulis Hang Tuah telah dihukum bunuh oleh Sultan Melaka kerana

A. Sultan mempunyai kuasa yang penuh.
B. Sultan juga bertindak sebagai hakim.
C. Hang Tuah telah melakukan kesalahan.
D. Hang Tuah mencemar Sultan.
E. Hang Tuah telah menderhaka.
Jawapan - B

3. Mengikut pendapat penulis kejatuhan institusi Raja-raja pemerintah adalah disebabkan

A. Raja yang zalim.
B. Raja tidak mendengar kata rakyat.
C. Raja yang tidak peka.
D. Raja tidak tahu memerintah.
E. Raja telah diberi salah nasihat oleh penasihat-penasihat istana.
Jawapan - E

Passage

Wanted urgently : a national energy policy. An Inventory of Malaysia’s resource, both conventional and non conventional. A projection of national energy needs for the century.

Energy is one of the major issues of the moment – and will continue to be for a long time vet – particularly for the developing countries, Malaysia included.

The country’s known oil reserves are estimated at only about a billion barrels. It is expected, therefore, to become a net oil importer in about six or seven year.

The fact that a Cabinet Committee on energy exists to deal with policy issues in this area surfaced again recently. In fact the committee was set up in 1978 but it has operated in such a low key that it is scarcely heard of or from.

Likewise the second tier committee of officials which is charged with making recommendations to Ministers and to oversee the implementation of their decisions seem to have led an equally shadowy existence.

This suggest the status of energy has yet to be raised to that of a major policy concern, even though pronouncements by top leaders such as The Prime Minister fully reflect their awareness of the seriousness of the problems that loom ahead. Take the Fourth Malaysia Plan for example. After pouring over the 400 – odd pages document, the reader will find it difficult to resist the conclusion that the energy dimension has not been given an adequate treatment, although it is obvious that no country in today’s circumstances can set out a framework for development without it.

The long discussion on an appropriate economic strategy for the 1980s does not refer to energy even in passing ehile the chapter under which energy has been dumped together with utilities is silent about plans diversifying the energy base.

If one is looking for specific details about the four-fuel strategy announced by The Prime Minister several months ago and reiterated by A Cabinet Minister more recently, one will be disappointed.

Nothing is said about a master plan for the use of gas in the country, expected to be prepared by World Bank by World Bank ezperts. Nor about the prospects for using local coals for power generation and what of the progress of the studies undertaken by West German consultants in Sarawak?

These were aimed at determining the feasibility of harnessing the vast hydro potential the Pelagus rapids and the Balui river and the feasibility of a submarine cable system for transmitting power to Peninsular Malaysia 600 or so miles across the South China Sea.

4. In this passage the auther :

A. Is optimistic that Malaysia can solve its future energy problem.
B. Is pessimistic about Malaysia’s future energy situation.
C. Is of the opinion that the government is not veru concerned with future energy problem.
D. Feels that there must be a greater effort by the government to study the future energy supply and demand.
E. Is pessimistic about the capability of Malaysia to solve its energy problem.
Correct Answer - D

5. According to the author as, as far as future needs of energy are concerned, the immediated step to be taken by the government is :

A. To drill more oil.
B. To use hydro power from Pelagus and Balui.
C. To carry out a national energy resources survey.
D. To use the coal resources.
E. To use oil resources.
Correct Answer - C

6. According to the author of one is interested to know details about Malaysia’s future energy situation

A. One must read the Fouth Malaysia Plan.
B. One must read the Prime Minister’s recent announcement.
C. One cannot find detail anywhere.
D. One has to see the Cabinet Committee Report.
E. One has to see the Annual Economic Report.
Correct Answer - C







SEKSYEN D – ESEI BAHASA MELAYU


Soalan : Tiga (3) Soalan Pilih Satu (1)
Masa : 1 jam
Markah : 20
Panjang Esei : 200 hingga 300 perkataan

Di dalam seksyen E akan diberi soalan-soalan Bahasa Inggeris yang menggalakkan anda memberi pendapat terhadap sesuatu isu. Misalnya ”Electronic Government in Malaysia”. Di dalam tajuk seperti ini anda hendaklah memberikan pendapat-pendapat dan cadangan-cadangan anda berkaitan dengan tajuk yang diberi. Objektif utama seksyen ini adalah menguji kebolehan calon-calon di dalam penguasaan Bahasa Inggeris.

PANDUAN MENJAWAB SOALAN

Di bawah ini disampaikan nasihat-nasihat yang perlu diambil ingatan bagi memudahkan anda berjaya di dalam peperiksaan ini.

Soalan Objektif
(Soalan-soalan di dalam Seksyen A, B dan C)

(a) Anda harus sedar bahawa di dalam peperiksaan ini calon-calon yang mengambil bahagian adalah terdiri daripada calon-calon dari pelbagai lapangan akademik. Soalan-soalan juga disediakan meliputi seluas-luasnya bidang akademik. Oleh yang demikian memang mungkin ada beberapa soalan yang anda tidak boleh menjawab langsung kerana ia diluar daripada bidang pengkhususan anda sedangkan soalan-soalan itu sesuai kepada calon-calon yang lain yang mempunyai pengetahuan di dalam bidang tersebut. Oleh yang demikian jika anda mendapati mana-mana satu soalan yang anda tidak boleh menjawab, jangan membuang masa tetapi hendaklah terus menjawab soalan-soalan yang lain. Apabila masa mengizinkan bolehlah anda kembali kepada soalan itu. Tegasnya, jika anda tidak dapat menjawab mana-mana satu soalan, jangan bimbang kerana memang ada soalan-soalan yang lain yang seharusnya anda boleh menjawabnya kerana ia termasuk di dalam bidang pengajian anda.

(b) Soalan objektif merupakan soalan aneka pilihan di mana 5 jawapan diberi dan anda dikehendaki memilih 1. Adalah ditegaskan di sini iaitu jawapan yang dikehendaki bukanlah sahaja jawapan yang betul tetapi ialah yang paling tepat. Apabila anda membaca buat kali pertama anda mungkin akan menjumpai jawapan yang anda anggap betul daripada 5 pilihan yang diberi. Walau bagaimanapun, anda dinasihatkan membaca dan mengkaji kelima-lima jawapan yang diberi kerana harus diingat bahawa anda dikehendaki memilih jawapan yang paling tepat. Sebaliknya, jika anda tidak dapat memilih jawapan yang betul dan tepat anda mungkin akan dapat mengenalpasti jawapan yang salah. Dengan meninggalkan jawapan-jawapan yang anda agak salah, maka pemilihan anda akan berkurangan dan ini akan dapat membantu anda memilih jawapan yang lebih tepat daripada jawapan yang tinggal.

(c) Untuk memilih jawapan anda diberi kertas khas yang disediakan yang akan diproses dengan menggunakan komputer. Adalah ditegaskan bahawa anda hendaklah menggunakan pensil 2B atau BB sahaja. Jika anda menggunakan lain-lain alatulis selain daripada pensil 2B atau BB jawapan anda tidak akan dikira kerana komputer tidak akan menerimanya. Jika anda perlu membuat perkiraan, jawapan contoh dan sebagainya, anda hendaklah menggunakan kertas lain ataupun menggunakan buku soalan yang ada pada anda. Kertas yang disediakan khas untuk jawapan hendaklah digunakan semata-mata untuk jawapan dan tidak boleh digunakan untuk membuat apa-apa tulisan atau catatan yang lain kerana ini akan ditolak oleh komputer dan dengan itu merugikan anda.

Soalan Esei
(Soalan-soalan dalam Seksyen D dan E)

(a) Bahagian Esei dibahagikan kepada dua seksyen iaitu Seksyen D (esei Bahasa Melayu) dan Seksyen E (esei Bahasa Inggeris). Bagi tiap-tiap satu seksyen anda diberi tiga tajuk untuk anda memilih satu.

(b) Masa yang diberi iaitu 1 jam bagi satu esei adalah masa yang agak panjang kerana biasanya di dalam sesuatu peperiksaan anda diberi hanya 30 atau 45 minit sahaja. Tujuan anda diberi masa yang panjang bukanlah untuk menulis esei yang panjang tetapi anda hendaklah memberi esei yang bernas, teratur, cara persembahan dan susunan yang baik. Esei hendaklah ditulis dengan tulisan yang cantik dan anda digalakkan membuat susunan perenggan yang baik dengan menggunakan tajuk-tajuk kecil dan mengemukakan hujah-hujah dengan teratur dan mengikut logik. Oleh yang demikian anda adalah dinasihatkan mengambil masa sekurang-kurangnya 10 minit untuk membuat perancangan, membuat nota, rangka dan sebagainya sebelum menulis esei ini.

PENUTUP

Anda sekali lagi dinasihatkan supaya cuba mendapatkan markah setinggi-tinggi yang terdaya. Jika anda lulus, maka anda mungkin berpeluang untuk dipanggil ke assessment centre. Ini bermakna peluang untuk anda dipertimbangkan ke jawatan P.T.D. adalah lebih baik.

Permata Hati Ibu



Inilah permata hati ibu, Nadia dan Hakim. Hakim kini telah berumur 4 tahun manakala Nadia baru berusia 1 tahun. Walaupun dua oran sahaja namun keletah mereka sudah cuku menggamatkan keluarga. Hakim seorang yang manja dan sentiasa menurut kata ibu dan ayah. Tapi Nadia seorang yang nampak berdikari dan berani.

Hakim walaupun baru 4 tahun namun ibu sudah nampak sifatnya yang menjadi pemimpin kepada adiknya Nadia. Dia seorang yang sensitif dan agak cerewet namun Nadia seorang yang tak kisah dan tak cerewet. Walaupun dia masih lagi kecil namun dia pandai mengambil hati dengan jenaka dan tingkah laku nakalnya. Walaupun nampak berani, tapi tak semua orang boleh menjaganya. Dia akan menangis apabila di pegang oleh orang yang jarang bersama dia apatah lagi dengan orang yang dia tidak kenal. Hakim ramah dan petah berkata-kata dengan orang dewasa. Kadang kala rakan-rakan saya mengatakan yang hakim ni bijak bercakap seperti orang dewasa. Mungkin kerana persekitarannya yang dikelilingi oleh orang dewasa dan juga pengaruh televisyen.

Apapun, ibu sayang anak-anak ibu. Bagi Ibu mereka adalah segalanya. Ibu berharap agar permata hati ibu akan membesar menjadi manusia yang berjaya dan bahagia pada masa hadapan. Pastinya doa ibu akan sentiasa bersama dalam setiap langkahmu.....

Imagine By John Lenon

Imagine there's no Heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Airbus

Selasa, 3 Februari 2009

KATA-KATA HIKMAH

1) Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.

2) Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

3) Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

4) Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.

5) Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

6) Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

7) Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

8) Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.

9) Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

10) Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu.Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.

11) Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.

12) Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.

13) Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.

14) Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

15) Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

16) Seseorang yang bijak melahirkan kata-kata selalunya disanjung sehingga ia mula bercakap kosong

17) Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan.

18) Kekayaan bukanlah satu dosa dan kecantikan bukanlah satu kesalahan. Oleh itu jika anda memiliki kedua-duanya janganlah anda lupa pada Yang Maha Berkuasa.

19) Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

20) Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan.

21) Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.

22) Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan.

23) Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat.

24) Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya layak dibuat kayu api.

25) Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada melaksanakan sepotong pesanan.

26) Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.

27) Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada teman anda.

28) Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pastikan mendatang.

29) Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang diimaginasi .

30) Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

31) Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

32) Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan manisnya dalam hati...

33) "Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa"

34) "Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup"

35) Tanda Orang Bijaksana Ialah Hatinya Selalu Berniat Suci; Lidahnya Selalu Basah Dengan Zikrullah; Matanya Menangis Kerana Penyesalan (Terhadap Dosa);
Sabar Terhadap Perkara Yang Dihadapi Dan Mengutamakan Akhirat Berbanding
Dunia.

36) Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.

37) "Hidup umpama aiskrim. Nikmatilah ia sebelum cair"

38) "Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna utk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan"

39) "Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan"

40) "Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan iman seseorang. Malangnya bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan.

41) Hadiah Terbaik :
Kepada kawan - Kesetiaan
Kepada musuh - Kemaafan
Kepada ketua - Khidmat
Kepada yang muda - Contoh terbaik
Kepada yang tua - Hargai budi mereka dan kesetiaan.
Kepada pasangan - Cinta dan ketaatan
Kepada manusia - Kebebasan

42) "Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan"

43) "Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain."

44) "Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah beramal supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat"

45) "Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan,

Harta itu satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan".

46) "Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari"

47) "Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang"

48) "Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak ber teman.."

49) "Lidahmu adalah bentengmu, jika e***** menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika e***** membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu"


50) "Orang yg paling berkuasa adalah orang yg dapat menguasai dirinya sendiri"

51) "Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu lonjatan."

52) "Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan terkejut dengan hasilnya."

53) "Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang ora ng lain ada."

54) "Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita berikan padanya."

55) "Fikirkan hal-hal yang paling hebat, Dan e***** akan menjadi terhebat. Tetapkan akal pada hal tertinggi, Dan e***** akan mencapai yang tertinggi."


56) "Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang."

57) "Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi."

58) "Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma."

59) "Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."

60) "Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul."

61) "Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik."

62) "Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa
jua yang dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan

Isnin, 2 Februari 2009

Mengapa Wanita Selalu Menjadi Mangsa

Sejak dari zaman sebelum kedatangan islam lagi kaum hawa telah ditindas dan menjadi mangsa kezaliman kaum lelaki. setelah islam mengibarkan sayapnya di muka bumi Allah SWT ini, martabat wanita yang dulu diinjak-injak kini dilindungi malah dihargai.

Kini, cabaran wanita bukan setakat dari segi fizikal, malah cabaran mental. Wanita diuji dengan rumah tangga, anak-anak dan tak kurang juga di tempat kerja. Stigma masyarakat yang menyalahkan wanita dalam apa jua kejadian negatif sebenarnya masih menebal dalam masyarakat kini walaupun kita dikategorikan di dalam modenisasi. Disinilah kekuatan dan kredibiliti wanita dituntut agar tidak terus menjadi mangsa keadaan.

Selain dari itu tidak kurang juga wanita yang turut dibawa arus kerana tak mampu melawan takdir. Kadangkala sehingga mengadaikan keharmonian rumahtangga semata-mata ingin menuntut kebahagian yang tidak pasti. Namun begitu ada juga yang hanyut seketika namun pulang semula kepangkuan keluarga demi anak-anak. Namun ada sesetengah wanita menjadi mangsa keadaan yang mana golongan lelaki sering memperalatkan wanita sebagai tempat untuk melepaskan kesunyian. Lelaki seperti ini tidak mengira wanita bujang atau berkahwin. Di sinilah pendirian wanita yang kental diperlukan kerana lelaki akan menggunakan fitrah wanita yang mudah dipujuk rayu hanya untuk kepentingan mereka sendiri.

Bagi saya apapun yang wanita lakukan, pasti di sangka buruk oleh sesetengah pihak. Tambahan lagi lelaki. Saya kesal dengan tindakan sesetengah wanita yang suka memburuk-burukkan kaum sendiri walaupun mereka sedar hakikat bahawa semua perkara tak kan berlaku tanpa sebab.

Apapun harapan saya kepada golongan adam supaya menjadi pelindung dan pemimpin kepada kelemahan wanita dan bukanya menggunakan kelemahan tersebut kejalan yang negatif. Pada wanita pula, ingatlah bagi kita syurga sekiranya kita dapat menjaga diri kita dan bagi yang telah berkahwin, syurga itu di bawah telapak kaki suami.


Provided by All Famous Quotes

Follow my post