Rabu, 18 Februari 2009

Tips Soalan Esei Untuk Peperiksaan Pegawai Gred 41

Ada satu tips yang ingin saya kongsi dengan rakan-rakan semua iaitu tips untuk menjawab solan esei bagi Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam Gred 41. Tips ini khas bagi calon-calon yang kurang persediaan atau tiada idea untuk mengarang esei semasa peperiksaan berlangsung.

Jadikan soalan-soalan ini sebagai isi utama karangan anda pada setiap perenggan.

Siapa(Who)
Apa(What)
Dimana(Where)
Bila(When)
Kenapa(Why)

Bagaimana(How)

Jika anda berjaya menghuraikan soalan tersebut berdasarkan tajuk karangan yang dikehendaki maka anda sudah mamilik 6 perenggan.

Tambahkan pembukaan dan kesimpulan, maka siaplah karangan anda.

saya ucapkan SELAMAT MENCUBA DAN SELAMAT MAJU JAYA!

Tiada ulasan:

Our Blues drama review -malay version

  Barisan pelakon-pelakon. Rating saya 8/10. Saya baru sahaja habis menonton 20 episod drama ini. Saya bukan nak bagi 'spoiler' kepa...