Isnin, 7 September 2009

Apalah nasib kanak-kanak ini....

KUALA LUMPUR: "Emak selalu sibuk, kadangkala tak balik rumah sampai
empat hari. Nasib baik ada orang lain tolong jaga kami," kata Nuraida,
10, yang bersusah-payah membawa tiga adiknya berjalan kaki sejauh dua
kilometer untuk menikmati juadah berbuka puasa percuma pada setiap
Selasa dan Rabu.

Lokasi tujuan mereka ialah Pusat Aktiviti Kanak-kanak (PAKK) Chow Kit, dekat sini, yang menjaga kebajikan kanak-kanak, kebanyakannya anak pelacur, pelayan pelanggan (GRO) atau penagih dadah di sekitar kawasan itu.

Penyelaras PAKK, Raja Azizan Suhaimi Raja Abdul Latiff, 48, berkata pusat yang diusahakannya secara sukarela itu kini menjaga kebajikan kira-kira 40 kanak-kanak berusia empat hingga 16 tahun.

Hampir semua mereka datang daripada keluarga bermasalah berikutan ibu atau bapa masing-masing terbabit dalam kegiatan tidak bermoral, katanya yang membuka PAKK sejak enam tahun lalu.

Ketika ditemui Metro Ahad, Rabu lalu, Nuraida datang ke PAKK bersama bersama tiga adiknya berusia tiga, tujuh dan sembilan tahun.

Kata Nuraida, dia anak sulung daripada enam beradik. Seorang lagi adiknya berusia tiga tahun (kembar) ditinggalkan di rumah mereka di Kampung Baru dan dijaga saudara mara ibunya yang tinggal berhampiran.

Seorang lagi adik saya yang bongsu emak serahkan pada orang lain untuk dijadikan anak angkat. Saya marah dan sedih dengan sikap emak. Saya tak tahu kenapa emak sanggup beri adik kepada orang lain.

Ayah dengan emak sudah bercerai dan kami jarang berjumpa. Bila besar nanti, saya nak ambil balik adik dan mahu cari ayah. Hari raya ni tak berseri kerana saya tak dapat beraya dengan adik bongsu dan ayah,
katanya.

Difahamkan, Nuraida bersama adik kedua dan ketiga adalah satu bapa manakala adik beradik lain, berlainan bapa. Ketika ditanya adakah dia tahu siapa bapa adik-beradiknya lain, gadis comel itu hanya menggelengkan kepala.

Melihatkan wajah Nuraida, riak mukanya menunjukkan dia seakan-akan dapat menerima nasib dan kehidupannya yang malang disebabkan sikap ibu yang tidak bertanggungjawab.

Bagaimanapun, ketika ditanya apakah pekerjaan ibunya, kanak-kanak itu bijak berhelah dan cuba menyembunyikan hakikat sebenar, biarpun dia mengetahuinya.

"Emak kerja "housekeeping" (pengemas bilik) di sebuah hotel. Ada masanya tak balik rumah dua hingga empat hari. Nasib baik mak cik ada dan dia tolong jaga kami tetapi bila emak ada, dia akan uruskan
semuanya,"katanya.

Menurut Nuraida, biarpun sering ditinggalkan dan diabaikan ibunya, makan minum serta urusan persekolahan dia serta adiknya terpelihara kerana tugas menjaga mereka diambil alih oleh saudara mara yang tinggal
berhampiran.

"Kalau emak tak ada, mak cik akan tolong jaga, sekolah dan makan. Kalau emak ada, emak uruskan kami seperti beri wang belanja sekolah dan memasak lauk sedap seperti ayam dan ikan," katanya.

Mengenai persiapan raya, Nuraida berkata, dia belum ada baju raya dan seperti kebiasaan saudara mara akan membelikannya termasuk untuk adik menjelang hari raya.

"Biasanya saudara mara akan belikan baju, tetapi ada juga yang emak beli. Hari raya sama seperti hari lain kerana kampung saya di sini (Kampung Baru) dan kami adik-beradik beraya di sini. Selepas sembahyang, saya beraya ke rumah kawan," katanya.

Sementara itu, adik keduanya yang hanya dikenali sebagai Sarah, 9, berkata untuk persiapan hari raya tahun ini dia ada sehelai baju raya yang dibeli ibu saudaranya.

Katanya, meskipun tahun ini dia mendapat pakaian baru, ia masih tidak menggembirakan kerana adik disayangi beraya bersama orang lain.

"Saya sayang dia, tetapi dia dah diberikan kepada orang lain. Bila besar nanti, saya nak ajak dia balik rumah," katanya.

Sebagai anak sulung, Nuraida menggalas tanggungjawab berat untuk menjaga adiknya. Ketika berkunjung ke PAKK untuk berbuka puasa, kematangannya jelas kelihatan apabila dia sibuk menguruskan adiknya,
beratur untuk mengambil makanan serta memastikan mereka duduk bersama.

Hampir waktu berbuka, dia yang bersekolah darjah empat membuka bungkusan makanan untuk adiknya dan selepas doa berbuka puasa, Nuraida memberi makanan kepada adik kecilnya yang berusia tiga tahun.

Setiap Selasa dan Rabu sepanjang Ramadan ini, Nuraida dan adiknya akan ke PAKK kerana ada disediakan jamuan berbuka puasa percuma yang biasanya ditaja oleh organisasi swasta atau orang perseorangan.

Untuk ke PAKK, mereka empat beradik perlu melintasi jalan raya yang sesak dengan kenderaan selain berselisih dengan orang ramai. Dari Kampung Baru, mereka melintasi Jalan Raja Alang sebelum ke Lorong Haji Taib, Chow Kit.

Raja Azizan berkata, PAKK berusaha membantu Nuraida dan adik-beradik melalui kemudahan yang ada antaranya melalui kelas komputer, seni, Bahasa Inggeris dan bimbingan agama.

Katanya, sebagai institusi bantuan di bawah kelolaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), PAKK menjadi tempat perlindungan selain memberi bantuan kepada kanak-kanak tidak bernasib baik di sekitar Chow
Kit.

Ia bertujuan mengelak mereka terjerumus dalam aktiviti tidak sihat. Ini kerana ada antara kanak-kanak itu anak yatim, anak penagih, anak luar nikah dan juga anak pekerja seks.

"ita berusaha memberi ilmu supaya mereka tahu yang mana baik dan buruk. Kami akan memantau perkembangan mereka. Yang mana tidak bersekolah, kita usahakan supaya mereka tidak terus tercicir," katanya.

Metro 2007



Sedang melayari internet tentang Chow Kit, saya terbaca banyak post dan tidak kurang juga komen-komen pembaca tentang kanak-kanak terbiar di jalan Chow Kit. Dalam kesibukan bandar metropolitan Kuala Lumpur itu, pasti ada ceruk-ceruk yang kita sebagai manusia terlepas pandang dan terleka. Saya sangat tersentuh dengan masalah yang melanda masyarakat terutamanya kanak-kanak yang sepatutnya minda mereka hanya tertumpu pada ilmu dan kasih sayang, tetapi terpaksa mengharungi hidup demi sesuap nasi dan kelansungan hidup.

Pada bulan Ramadhan ini kita leka membuat persiapan untuk keluarga berhari raya. tetapi di sudut lain pula, kanak-kanak ini tidak kisah tentang itu kerana apa yang lebih penting adalah perut mereka terisi. Kita sibuk membeli baju raya, tetapi terfikirkah kita tentang insan lain yang mungkin tidak mampu untuk membeli baju raya.

Setelah membaca hingga akhir, rasa lega sedikit kerana adanya PAKK yang sudi mengambil tahu hal kanak-kanak ini. Semoga usaha murni ini akan mendapat keberkatan dan kemudahan. Semoga ada lagi insan yang akan membantu dan menyumbang kepada usaha ini agar anak-anak ini akan menjadi manusia yang bahagia pada masa akan datang.

4 ulasan:

nuar berkata...

memang sangat kesian..
budak2 2 xtau apa..
mereka x mintak untuk dapat nasib macam 2...
bagi saya masih banyak lagi yang boleh kita bantu untuk mereka..
sebagai contoh,kerajaan mungkin boleh mengguna dana yang diguna untuk majlis keraian untuk disumbangkan pada kanak-kanak ni..
untuk pembentukan sahsiah mereka...

mila berkata...

saya pegi blog pakk tu pun mcm sunyi je...tapi sekurang-kurangnya kita ambil tahu hal masyarakat kita, di samping itu kita perlu bersyukur dengan hidup kita yang sederhana. Jangan membazir sebab ada org lagi susah dari kita.
Kadang-kadang manusia ni pentingkan diri sendiri sehingga tak mahu mengambil tahu hal orang lain.
Duit zakat yang banyak tu boleh di gunakan untuk mereka juga.

nuar berkata...

sume ni berlaku bile orang ramai2 nak jadi pemimpin,
tapi kepimpinan itu dijadikan sebagai satu kerjaya,
bukan amalan.

lin berkata...

視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,色情


Provided by All Famous Quotes

Follow my post