Isnin, 11 Jun 2012

Sotong Tumis Kunyit

Simple dimple, Sotong Tumis Kunyit 

Lagi resepi simple, sebab kami ni golongan ibu2 yang berkerjaya, kurang sikit masa nak mengadap dapur...biasa limit time utk masak saya ditetapkan hanya 1 jam je...kalau lagi kurang lagi best. jadi resepi ni saya masak dalam 15 minit je...dengan syarat sotong dah dibersihkan awal-awal....

Bahan-bahan :

1. Sotong
2. Bawang
3. Bawang putih
4. Cili
5. Serbuk kunyit
6. Sedikit minyak

Mula-mula, hiris lah sotong kecil-kecil, tumiskan bawang, bawamg putih dan cili. Bila naik bau saja, terus masukan sotong. Kacau rata dan masukkan serbuk kunyit...sedikit je agak-agak warna kuning. masukkan sedikit garam dan sedikit gula.....masak sehingga sotong cukup masak.....akhir sekali hidangkan.... 

Nasi panas dan ulam pegaga. Sodap sungguh la.....

Masa masak lauk ni saya dah masak asam pedas ikan duri...tapi gambar tak attach kat sini sebab tu adalah signature dish saya...memang selalu sangat masak asam pedas. Orang Johor lah katakan.....

Selamat mencuba ye....

Tiada ulasan:

Our Blues drama review -malay version

  Barisan pelakon-pelakon. Rating saya 8/10. Saya baru sahaja habis menonton 20 episod drama ini. Saya bukan nak bagi 'spoiler' kepa...