Khamis, 27 November 2008

5S

Apa Itu 5S ?

Merupakan salah satu sistem bagi menguruskan tempat kerja supaya teratur dan tersusun dengan rapi mahupun turutan bagi mencapai maklamat yang diperlukan bagi memudahkan kerja :-

a) mengurangkan pembaziran dari segi masa dan ruang
b) meningkatkan kualiti kerja dan prestasi organisasi

5S diasaskan oleh orang Jepun iaitu, seiri, seiton,seiso,seiketsu,shitsuke.

Elemen 5S ?

1) Sisih
2) Susun
3) Sapu
4) Seragam
5) Sentiasa Amal

1) Sisih
Menyenaraikan fail-fail yang perlu dan tidak perlu di tempat kerja. Asingkan dan buang fail atau kertas yang tidak perlu. Seterusnya kumpulkan fail-fail dan dokumen yang perlu.

2) Susun
Susun fail-fail yang diperlukan dalam penyusunan yang baik supaya mudah diambil apabila diperlukan. Letakkan nombor atau warna yang berbeza agar ia mudah dikesan. Disamping itu, pastikan semua fail ada tempat simpanannya dan semua fail mesti berada pada tempatnya. Ini adalah untuk memastikan sistem ini konsisten untuk di praktikkan.

3) Sapu
Bersihkan tempat simpanan fail dengan sempurna di mana tidak ada habuk diatas lantai, almari dan juga kabinet fail.

4) Seragam
Mengekalkan standad yang tinggi dan konsisten bagi penjagaan kebersihan dan penyusunan tempat simpanan fail pada setiap masa.

5) Sentiasa Amal
Melatih pekerja untuk mematuhi dan berdisplin dalam penjagaan kebersihan secara persendirian (autonomous) sebagai budaya. Selain iti fail yang telah digunakan mesti diletak di tempat asalnya.

Tiada ulasan:


Provided by All Famous Quotes

Follow my post