Rabu, 11 Mac 2009

You R Special : Kolej Komuniti Ledang



Perjalanan menaiki bas ke Port Dickson

Tekun....para peserta mendengar ceramah Dr. Lothfi

Bilik penginapan kami juga selesa

Apartmen 2 bilik di Ancasa All Suite

Dr. Lothfi dari pandangan meja saya

Pada 6,7 dan 8 Mac 2009 yang lalu, Kolej Komuniti Ledang telah menganjurkan satu kursus team building yang bertemakan You R Special. Kursus ini merupakan sebahagian dari program pembangunan dan latihan staff Kolej Komuniti Ledang. Ia merupakan acara wajib dalam takwim tahunan kolej dan perlaksanaannya adalah tertakluk kepada peruntukan kewangan dan pengurusan kolej itu sendiri.

Kebiasaanya, apabila menyebut tentang kursus pembangunan staff, kita akan melaksanakannya pada akhir tahun. Tetapi pada tahun ini, Kolej Komuniti Ledang Ledang telah membuat satu kelainan yang mana kurusus seperti ini dilaksanakan pada awal tahun. Pada pendapat saya, ada kebaikannya bila kursus ini diadakan pada awal tahun, kerana ini dapat membantu kerjasama antara staf kolej dalam program tahunan yang akan dilaksanakan sepanjang tahun tersebut. Segala panduan kursus ini boleh di implimenkan untuk kemajuan dan prestasi Kolej Komuniti Ledang.

Apa yang menarik perhatian saya adalah kandungan kursus dan penceramah yang telah dijemput khas dari Pyracosmic iaitu Dr. Ahmad Lothfi Ibrahim. Berikut adalah profail syarikat beliau :

PYRACOSMIC (001596863-K) telah ditubuh dan didaftarkan secara rasminya pada Januari 2006 oleh Dr. Ahmad Lothfi Ibrahim. Ia bernaung di bawah Persatuan Pengguna Islam Malaysia.

PyraCosmic memulakan operasi dengan matlamat memberi manfaat sepanjang hidup kepada pengguna produknya serta mereka yang menyertai segala Latihan dan Kursus anjuran Syarikat. Jadi, ia mempertingkatkan kehidupan anda dengan menyalurkan tenaga kosmik yang sediada melalui prinsip dan kuasa piramid, berasaskan amalan-amalan jasmani dan rohani. Olehsebab itulah, nama Syarikat ini berasal dari dua perkataan – “Pyra” sebagai singkatan bagi Piramid dan “Cosmic” yang melambangkan kuasa semesta.

Beroperasi sepenuh masa sebagai Ibu Pejabat di USJ Subang Jaya Selangor, kini PYRACOSMIC telah mempunyai rangkaian pusat jualan, ahli serta pelatih di seluruh pelusuk tanah air termasuk Brunei, Singapura, Sabah dan Sarawak.

Produk-produk PyraCosmic kebanyakannya berasaskan tenaga kosmik dan kuasa piramid dan olehsebab itu, berbeza dari produk serupanya dari segi kesan keseluruhan, samada ia serta-merta atau kesan jangka panjang, tahap kepuasan dan jumlah manfaat yang menanti penggunanya.

Selain produk, amalan ilmu, jasmani dan rohaniah yang menyertai penggunaan setiap produk serta kaedah pernafasan dapat melipatgandakan kesan dan manfaat dari setiap produk dan latihan yang disediakan.

Bagi saya Dr. Lothfi, telah menyampaikan ceramah dan objektif kursus dengan baik sekali. Beliau menjadikan suasana kursus sangat ceri dan tidak membosankan. Setiap sesi dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti yang dapat mennyerlahkan potensi dan bakat semulajadi seseorang. Modul-modul yang disampaikan adalah untuk semua peringkat jawatan dan saya tidak pernah merasa dibezakan dalam kursus ini. Kami dilayan sama rata dan saya tidak pernah rasa suasana begini di situasi tempat kerja saya sekarang ini. Pada mulanya saya akui agak kekok untuk membiasakan diri dengan pegawai-pegawai yang lebih tinggi. Namun setelah tamatnya kursus ini, sebenarnya tiada apa yang perlu kita bimbang tentang perbezaan pangkat kerana semua orang adalah sama sahaja. Yang membezakan kita mungkin kedudukan tetapi jika kita mempunyai ilmu yang tinggi, kita tak akan rasa diketepikan. Segalanya tertakluk pada diri kita sendiri, bagaimana kita ingin orang lain melihat diri kita adalah daripada kita.

Adalah diharapkan agar semua rakan-rakan seperjuangan dapat mempraktikkan segala nilai-nilai positif yang ada dalam kursus ini untuk kebaikan bersama. Semoga hubungan silaturrahim dan kerjasama ini akan berpanjangan dan akan membentuk satu pasukan yang bersatu dan cemerlang untuk masa akan datang.

ps : Gambar akan diupload kemudian...

Tiada ulasan:

Our Blues drama review -malay version

  Barisan pelakon-pelakon. Rating saya 8/10. Saya baru sahaja habis menonton 20 episod drama ini. Saya bukan nak bagi 'spoiler' kepa...